14 september 2011

Smitarens skördefest

FÖRVUXET ”Skaffar jag mig bara en gräsklippningsrobot, så kommer vi ha de finaste gräsmattorna i hela området!” Så lät det när husse försökte övertyga mig och sig om investeringen i trädgårdslättja. Nu klipper inte underverket överallt, utan vissa plättar måste husse ta själv. Men så här blir det om man smiter iväg till USA i nästan en månad.

Den här sommaren har husse gått omkring i trädgården med ett självbelåtet leende.
– För en gång skull, verkade det som det kunde bli en utmärkt skörd av våra frukter och bär, sade han till mig och lät riktigt nöjd.


Det började faktiskt riktigt bra. Körsbären var många och fåglarna hade tydligen annan mat. De lät våra bär vara i fred. Dessutom var Agnes hemma och blockade flitigt av de små söta bären. De blev till saft, paj och romtopf.
Plommonen var så många, så grenarna hängde ner.
– Det kommer bli en utmärkt plommonkompott, sade husse till Agnes. Jag tar med mig till dig i Frankrike, när jag kommer i vår.
Till och med päronträdet, som inte har varit villigt att producera frukt de senaste 20 åren, såg riktigt lovande ut.
Hur det gick? Ja, det kan du säkert gissa. Istället för att stanna hemma och skörda, smet husse iväg till USA och lämnade mig hos min resursfamilj.
Nu står vi där med massa rutten frukt. Den blir det ingen god kompott av.

Hej så länge
Sverker

Leg. fruktodlare


PÄRON Päronen verkar inte ha ruttnat än, men de ser ju inte alltför aptitliga ut. Husse har inte vågat smaka än. Antagligen är de dock väldigt proteinrika med alla maskar som verkar ha tagit sin boning i dem.

PLOMMON 1 Här kan du se vår rika plommonskörd. Den ligger på marken till förnöjelse för plommonälskande daggmaskar som råkar sticka upp huvudet.

PLOMMON 2 Alla plommonen har inte trillat ner på marken. Jag skulle vara orättvis mot smitaren om jag påstod det. Nej, som du ser så sitter somliga fortfarande kvar i trädet. Jag tror dock inte att de kommer att kokas till kompott att ta med till Frankrike.

NYPON ”Om du visste vad nyponmarmelad är gott”, sade husse till mig tidigare i somras. Min begåvade gissning är att det hade varit lämpligt att skörda tidigare. Till exempel under den period som smitaren var på andra sidan Atlanten.

LYCKAD Nu är ju inte hela trädgården en katastrof. Det myckna regnet har gjort nässlorna frodiga och en del blommor finns det också till glädje för bland annat detta flygfä, som låter sig väl smakas av den goda nektarn. Hade Agnes varit hemma hade det säkert kunnat bi en bukett till farfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar