2 augusti 2011

Obama odiskutabelt på toppen




DRÄNKT
Nu kanske du undrar varför husse placerar USA:s president i diskhon och spolar vatten på honom? Ja, det ska man göra om man följer bruksanvisningen, så husse gjorde alldeles rätt.

I USA finns det mycket fina saker. En fin sak, ett konstverk, kom hem till mig just från det land som lockade så många svenskar att göra Kristina och Karl-Oskar sällskap. Kanske slutpunkten på den mänskliga kreativiteten och konsthistorien finns hemma hos mig i mitt köksfönster. Romarna, de gamla grekerna och övriga så kallade konstnärer kan slänga sig i väggen.
Denna utsökta pjäs är en present från min lillhusse David med familj. De bor i Seattle, så denna underbara byst kom raka vägen från det stora landet i väster. Och där kan de sina saker.
Det jag undrar mest över är att USA släpper ifrån sig sina konstskatter. Antagligen slank den igenom tullen, utan att de idoga tulltjänstemännen observerade den.
Jag kan med stolthet berätta att jag inte har sett något liknande i något annat europeiskt hem.


Hej så länge
Sverker

Leg. konsthistoriker




PÅ PLATS Dyrgripen placerad i köksfönstret. Ute var det mörkt och kallt, men i mitt hem spred denna byst en skön värme. Men vad är det i glaset? Ja, det är en fråga väl värd att besvara.



BUSFRÖ Här tillåter jag mig att vara lite roligt i bildtextrubriken. President Obama har fått lite frön på huvudet. Detta endast för att konstverket sakta skall övergå från fantastiskt till fullkomligt.




PUNKT
Nu ser du själv. Bättre än såhär kan ett konstverk inte bli. Man kan säga att denna byst har satt punkt för konsthistoriens utveckling. Vad som kommer sen, är bara en lång utförsbacke från denna odiskutabla topp.

1 kommentar:

  1. Hej Det var en kul grej Värd att piffa upp prydnads saker med .evap

    SvaraRadera