15 juni 2011

En närmare titt på dumma djur II

DUMMA MYROR Idag tar jag mig en närmare titt på myror. Husse påstår att jag ska ha dem som ett föredöme. Det skulle just vara snyggt om jag var lika dum som en myra! I den här stacken bor det 532.318 röda stackmyror. Alla lika irriterande. Chefsdrottningen heter Tekla, men kallas bakom ryggen av de andra för Mallis, eftersom hon är så fisförnäm.

Malliga och uppkäftiga myror

Jag fortsätter min påbörjade serie om En närmare titt på dumma djur. Du kan gärna titta på mitt genomarbetade reportage om spindlar.
Idag har turen kommit till oorganiserade myror. Du vet de där små sakerna som kryper upp på pälsen och kliar. Husse tycker att jag ska ha de flitiga myrorna som föredöme. Men hur flitiga är de egentligen? Låt särskåda vad myror kan åstadkomma och hur präktiga de är.


Hej så länge
Sverker

Leg. myrhatare


MALLIS PENTHOUSE Fram till i vintras låg den här myrstacken i en skog, men så en dag kom det en maskin som sågade ner alla träden. Istället för att ha en skyddande gran över sig, så var det bara en stubbe som toppade myrstacken. En solig aprildag klättrade drottning Tekla, eller Mallis som hon kallas, upp på stubben för att sola. Helt plötsigt upptäckte hon att skogutsikten hade omvandlats till sjöutsikt. Här uppe ska ni bygga ett penthouse till mig, befallde hon sina arbetare. Hela våren har de korkade undersåtarna kämpat med att lägga barr till barr, så att Mallis ska kunna få sin eftertraktade takvåning. Nu håller hon till där uppe och bara låter sig matas, solar och lägger ägg. Sådan är hon.

LATA Vid dagens morgonsamling när de 329.218 barrhämtarna samlades för att få dagens uppgifter, hände en liten incident. ”Undersåtar”, gallskrek drottning Mallis. ”Ja drottning”, svarade alla 329.218 barrhämtarna. ”Ni är alla arbetare”. ”Ja drottning”. "Därför tycker ni också om att arbeta!”, illskrek drottningen. ”Ja drottning”, mumlade 329.216 röda små skogsmyror. ”Inte just”, sade myran Fritz. ”Jag latar mig hellre”, sade myran Kurt.
Malla blev nu högröd av ilska. Att undersåtarna bara vågade ta sig ton!
”Nu går Fritz och Kurt raka vägen ut och hämtar barr. Stora barr. Tunga barr. Och inga omvägar. De ska upp till min takvåning. Jag ska se till att ni är under övervakning hela dagen. Ni ska gå raka vägen! Annars!!!!
Fritz och Kurt ångrade sin uppkäftighet och de bägge obstinata myrorna gav sig raskt ut till Den stora barrfyndigheten. Och de lydde.
Det är därför jag fann dem på ett grässtrå. Hade Mallis sagt raka vägen, så var det raka vägen. Även om det växte ett grässtrå mitt på den raka vägen. Först klättrade de upp på ena sidan av strået och sedan ner på den andra. Dagens resultat för Fritz och Kurt var ett antal bestigna växter och ett enda barr till myrstacken plus ett som de tappade halvvägs när de slogs om det.
Så fruktansvärt pantade är myror. Och dessa små irriterande kryp tycker husse att jag ska ha som föredöme. Dessutom är ett grässtrå för vekt för att jag ska kunna klättra upp på det.

4 kommentarer:

  1. Ha ha, du är rolig du Sverker! Alltid lika kul att läsa din blogg.

    Kli bakom örat från Isabelle

    SvaraRadera
  2. Isabells mamma säger samma sak du är rolig du
    Sverker .Jag gillar dig skarpt. Klia på Sverker
    det hjälper.Du blir ännu stiligare om du är flitig i mina ögon. Stilige flitige Sverker
    kan det vara något.evap

    SvaraRadera
  3. Hej Sverker!
    Vet du vilka djur i skogen som det är mest synd om?
    Jo, det är såklart myrstackarna!

    SvaraRadera
  4. En matte till två Russlar15 juni 2011 kl. 18:38

    Haha, vilken klockren skärskådning!
    Önskar att mina russlar var lika smarta som du Sverker. Men det är dom säkert, det är bara en dum matte som inte förstått det.

    SvaraRadera