13 juni 2011

Hej och hå, ut och gå










LEDANDE När vi går ut och går, är det den som bestämmer som går först och visar vägen. Du får titta noga, så ser du mig. Vi går i rangordning, kan man säga. Först går Sverker (jag), sedan kommer Agnes och sist i raden snubblar husse omkring.




Nu ska jag berätta hur man gör när man är ute och går.
– Ska vi gå ut och gå, säger antingen husse eller Agnes till mig. Då är meningen att jag ska springa runt, hämta ett ben, eller något annat, för att visa min uppskattning för förslaget. Därför hämtar jag ett ben eller något annat för att visa min uppskattning.
Sen ska Agnes och husse ta på sig lämpliga kläder (i husses fall fula kläder), och sedan går vi.

Hos oss kan man gå olika vägar. De vanliga är:
1. Rondellen. Superkort, inte alls roligt.
2. Lilla rundan. (1,4 km) Den går både i skogen och på vår väg. Inte så kul för den går så fort.
3. Lilla med förlängning. (2,5 km) Roligare än lilla, men alltför vanlig.
4. Älgskyttebanan. (4km) Börjar med lilla, men sen bär det av längs med en gammal kraftledningsgata till ett jakttorn. Där växer det högar med morötter på höstarna, som husse brukar plocka.
5. Klunken. (5 km)Först längs med vägar, men sedan vattengatan upp i skogen. Sen kommer man bakvägen till campingplatsen och hem igen. Ganska kul.
6. Stora Klunken. (8,9 km) Då får man fortsätta att gå kommunalrådsvägen tills den tar slut och sen in på en skogsväg. Du vet den där med den branta och långa backen. Det var den vi gick igår. Det är den bästa. Den tar ett par timmar nästan.

Det finns flera också, till exempel säteriet, hundklubben och till stan. Alla har de sin tjusning.
Bäst av alla är dock Stora Klunken, för den är längst. Idag gick vi den bästa, stora Klunken. Husse behöver nämligen all motion han kan få tycker både Agnes och jag.

Hej så länge
Sverker

Leg. motionsexpert


MARSCH AGNES När vi kommer till branta backen går Agnes lite fortare och husse mycket saktare. Sen säger husse ”Marsch Agnes”. Det betyder att om jag springer allt vad jag kan uppför backen till Agnes. Då får jag en godis när jag kommer fram. Därför springer jag allt vad jag kan till Agnes och så får jag en godis.

MARSCH HUSSE När jag snabbt ätit upp min godis säger Agnes ”Marsch husse”. Det betyder att om jag springer till husse, så får jag en godis av honom. Ju snabbare jag springer, desto fortare får jag godis. Därför springer jag snabbt till husse. Jag får mitt godis och sen säger husse ”Marsh Agnes”. Så kan det hålla på ganska länge. Fram och tillbaka. Faktiskt ganska kul. Mycket godis blir det också.

AVBRYTARE Den här lilla gynnaren avbröt övningen. En nästan kolsvart huggorm, som låg mitt på vägen. Det var tur jag hade sprungit så fort förbi, så jag inte blev biten. Husse säger att jag ska akta mig för ormar. Husse tycker inte om svarta huggormar.

I KOPPEL När vi kommer ut på Kommunalrådsvägen så brukar jag ha husse i koppel. Där finns inga trottoarer och jag kan ju inte låta honom vingla omkring på vägen hur som helst. Eller hur?

4 kommentarer:

  1. Hej Sverker,
    Trevligt att du fick din favoritpromenad.
    Jag tycker inte att husse verkar vara
    i så dålig form om han orkar gå så långt,
    men tänk på hur mycket längre du går
    varje promenad. Jag tror att det gör gott
    för er båda. Ha det gott önskar evap

    SvaraRadera
  2. Detta måste vara den mesta underbara blogg jag någonsin läst. Du är bäst, Sverker. Fast det vet du förstås redan om.

    SvaraRadera
  3. Vilken rasande tur att Husse har dig att luta sig emot Sverker!
    Det skulle ju inte gå annars:O)

    grattis i efterskott, ser att du fyllt 11 år ung!

    Tassfive från oss

    SvaraRadera
  4. Tack alla. Naturligtvis vet jag att jag har en underbar blogg. Märkvärdigt vore det ju annars med mina talanger.

    SvaraRadera