8 juni 2011

Bom, krasch, fräs

BLIXT OCH DUNDER Om du bara visste vad det blixtrade och dundrade här igår. Pang. Bom. Blixt. Pang. Muller. Hela tiden var det så.

När det åskar är det inte roligt. Husse tycker inte det är roligt när Internet upphör, eller när elektriciteten bara försvinner. Jag tycker inte om smällarna och blixtarna. Nu ska du få lite tips hur man skyddar sig från åska.

Så skyddar du dig vid åska


1. Darra. Om du darrar har blixten svårare att hitta dig.
2. Svansen mellan benen. Fäll in din svans, om du har någon, för den kan säkert fungera som blixtmagnet .
3. Tryck dig hårt mot husses fötter. Lugnar honom – eller så.
4. Blunda. Blixtar som inte syns är inte lika farliga.

Med dessa enkla åtgärder har jag överlevt varje åskväder. Jag har samma taktik på nyårsafton, eftersom det skyddar mot raketer också.
Även om åska och raketer är otäcka naturupplevelser, så kan du framgångsrikt klara dig – om du bara har en husse att trycka dig emot.


Hej så länge
Sverker

Leg. åskåskådare

BLIXTAR I Tranås finns en blixtindikator där man normalt sett kan se varje enskild blixt. Igår blev det bara en stor plump. Blixttoppen inträffade 18.11 med 343 blixtar per minut. Då har man rätt att vara lite rädd!

3 kommentarer:

  1. Hälsa husse att glass kan faktiskt hjälpa när det blixtrar som värst!! Iallafall blir det roligare. //Fia

    SvaraRadera
  2. Det ska jag genast framföra. Det låter väldigt förnuftigt.

    SvaraRadera
  3. Du är min nya idol Sverker. Jag blir lika glad varenda gång jag läser din blogg. Jag tror också att köttfärs hjälper mot blixtnedslag, hälsa husse det:)
    Karin, ägare till tre katter men ingen västgötaspets, än!

    SvaraRadera