15 maj 2011

Man måste masta

KRAFTFULLT BEFÄL Om man nu absolut ska ägna sig åt att köra en stor pinne på en liten kärra, så krävs det en som tar tag i det hela. Det ska naturligtvis vara en västgötaspets, så varför inte ta den bästa: Sverker! Husse håller här på att avvika från den rätta vägen, men jag föser honom rätt igen.

Varje år är det samma sak. När resurshusse har placerat sin båt i sjön, så måste man också sätta på en pinne på båten. Annars kan man inte hissa upp trekantiga tygstycken. Det är nämligen tyget som får båten att gå framåt.

För att klara detta till synes enkla arbete att placera en pinne i ett hål i taket på en båt, krävs det tre hussar och/eller mattar. Dessutom behövs det ju någon som leder och fördelar arbetet. Lämpligen en västgötaspets. En Sverker.
Det var precis vad vi gjorde igår. Tack vare min utmärkta befälsföring, så gick det som på räls.


Hej så länge
Sverker

Leg. arbetsledare


ÖVERBLICK Båtpinnen ligger nu där den ska. Sen är det bara att hissa upp den, för att sedan sänka ner den genom hålet i taket. Husse vevade, för han är starkast av alla. Lätt som en plätt för honom. Han är min hjälte!

KONTROLL Från pinnen går det små ståltrådssnören, som ska sättas fast i båten. Annars kan nog båten kanske välta när man har hissat upp tyget. Eller också så åker pinnen och tyget iväg från båten. Då skulle nog många undra över den stora draken som kommer flygande.

HÅLLFASTIGHETSPROV Påpinningen av båten avslutas alltid med att resurshusse kontrollerar att pinnen inte har ruttnat under vintern. Detta gör han genom att ägna sig åt pinnklättring. Samtidigt tar han loss snöret som pinnen hissades upp i. Nu kan man snart åka båt!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad jag skrattade när jag råkade trilla in här! Vanligtvis gillar jag inte djurbloggar, men den här var något utöver det vanliga. Sverker, du har fått en ny beundrare uppe i Umeå.

    SvaraRadera
  2. Jävlar var duktig du har varit Sverker! :O

    SvaraRadera
  3. Jag har för första gången hjälp till med att masta på den här helgen. Tyvärr hade jag inte läst detta innan. DÅ hade det nog gått ännu bättre, fast det gick ganska bra för oss ändå, vi hade en femmånaders bebis som arbetsledare...

    SvaraRadera
  4. Bebisar är jättebra som arbetsledare. Naturligtvis inte lika bra som västgötaspetsar.

    SvaraRadera