23 maj 2011

Dagens Nyheter – en rasistisk tidning

HÄPNAR Idag när jag satt i min läshörna och läste gårdagens Dagens Nyheters söndagsbilaga, föll mina ögon på en artikel. Jag trodde inte mina ögon. Inte visste jag att DN var en rasistisk publikation.

Under den braskande rubriken Hur smart är din fyrfota vän? påstår man sig presentera listan hur snabbt raserna lär sig nya saker = hur intelligenta de är.
Så långt verkar det hela nästan seriöst, men så börjar jag läsa under Smartast.
Bordercollie, pudel, schäfer, golden retriver …
Var har den ovederhäftiga tidningen placerat den smartaste av alla, tillika Sveriges äldsta hundras,: västgötaspetsen? Den ras som skulle toppa listan!
Jag fortsätter att läsa under rubrikerna Utmärkta, Mer än medelmåttiga och ända till Sämsta. Då slår det mig:
Väsgötaspets finns inte med! Inte dansk-svensk gårdshund, lapphund heller, för att ta ett exempel på några trevliga och smarta hund.
DN presenterar alltså här en artikel med starkt rasistiska värderingar. Man har med flit utlämnat inhemska hundar, för att fraternisera (=fjäska för) utländska storkapitalistiska hundintressen. Att sedan tidningen uppenbarligen saknar egen sakkunskap och ryggrad är ingen ursäkt. Listan är stulen/köpt av en okunnig professor i Kanada.
Nej DN, jag trodde att rasism inte var något som ni så ohöljt sysslade med.
Jag är besviken!


Hej så länge
Sverker

Leg. antirasist och sanningsivrare


PS. Bara för att visa hur ovederhäftig tidningen är, så kan ni läsa den här artikeln i DN. Den fjäskar för miljöparasiterna på Östermalm med deras stadsjeepar och fåniga småhundar. DS.

TITTA SJÄLV Var finns västgötaspets? Ingenstans! Jag och mina artfränder finns inte i DN:s rasistiska värd.




DUMMASTE Längst ner i artikeln mobbas och uthängs de dummaste: Afghanhunden och professorn Stanley Corren. Hade de inget foto på gubben?

15 kommentarer:

  1. Hade jag läst det hade jag oxå blivit förnärmad, för jag anser att vi strävhårstaxar är väldans intelligenta vi med. Fast jag förstår att du är upprörd, för den ras du tillhör är väldigt gammal här i Sverige. Vi taxar dras alla över en kam och ändå är vi så olika, släthåriga är mera bjäffiga och fattar humör lättare, de långhåriga är oxå humörtaxar medan vi strävhåriga har massor med humor och blir sällan arga. Så jag fattar inte varför det bara står tax i alla undersökningar, hur kanintaxar är vet jag inte men det har nog oxå med hårlaget att göra. Vi är inte så snabba att fatta humör om vi inte blir anfallna förstås men det är ju en helt annan sak.

    Så DN borde skämmas som bara har taxen på 49 plats, vi borde i alla fall varit bland de 5 första, för vilken hund är så smart att den kan lära matte och husse att sitta fint, hihi. Få dem att göra prexis som vi vill, servera käk som vi vill ha, även om det som matte säger kostar skjortan. Det andra billighetskäket skulle vi inte falla oss in att titta åt, nej man stannar en bit från skålen, vädrar in och är det inget att ha, fnyser man och går därifrån. Har matte eller husse felat, trampat oss på tårna, då pratar vi inte med dem, vi sätter oss så långt ifrån att de inte kan klia på oss. Nån måtta får det väl vara, hihi.

    Taxpussar.

    SvaraRadera
  2. Ni får i alla fall vara med. Om än kanske oförtjänt långt ner på listan.

    SvaraRadera
  3. Vill du få tusentals besökare till din blogg? Gör som jag registrera dig på: http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=skruttanekblad

    SvaraRadera
  4. Jag säger bara, usch!! Förstår din upprördhet. När jag var liten och bodde i Kongo hade jag en hund som hette Taxalina. Pappan var schäfer och mamman blandras. Själv såg hon ut som en tax, och blev jämt undanskuffad av sina syskon, minst och ynkligast som hon var. Självklart valde jag just henne! Hon var den finaste och klokaste hund man kan tänka sig, men skulle naturligtvis aldrig ha hamnat på några listor överhuvudtaget. Man ska aldrig döma ut någon p g a ras eller utseende, varken människor eller djur! Jag tror din husse är väldigt stolt över dig även om du inte hamnade på tio-itopplistan!

    SvaraRadera
  5. Men det är bara för att du är smartare än alla andra på listan....du får liksom inte riktigt plats!!!

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen inte ok DN!

    SvaraRadera
  7. Heja Heja Sverker!!!

    SvaraRadera
  8. Om du blir hungrig och vill få inspiration kan du alltid kika in hit. Även om man inte äter lchf-kost.

    SvaraRadera
  9. Oj glömde länken:
    http://outofswedenfoodblog.blogspot.com/
    Hundar gillar ju kött!

    SvaraRadera
  10. Klart att du är den smartaste rasen Sverker! Du kan ju till och med läsa en dagstidning.

    SvaraRadera
  11. klart du är smartast sverker! du kan läsa tidningen, heja sverker!

    SvaraRadera
  12. Till vår stora bestörtan ser vi att inte heller Jack Russeln finns med på listan?? Vad är det för klåpare som har satt ihop den va??
    Dags för bojkott säger vi!

    /Abi & Zassi

    SvaraRadera
  13. Jag visste det!!! :P
    MVH
    DvärgPUDEL Saga.

    SvaraRadera
  14. Gud vad fult gjort! >:(

    // Svenska lappisen
    http://3.bp.blogspot.com/-1LeV917Dsco/TcZ-xiGwqkI/AAAAAAAACt8/S4TkiQw6gAU/s1600/G%25C3%25A1zzi%2Bv%25C3%25A5r%2B1.png

    SvaraRadera
  15. Men Shetland Sheepdog finns väl med? Ganska högt upp på listan? *viftar på svansen* Harry

    SvaraRadera