24 maj 2011

Askmolnet redan här

ASKA Man måste ta ut askan ur kakelugnen med största försiktighet. Ett askmoln inomhus är ingen önskad effekt av skötseln av kakelugnarna. Det är redan tillräckligt smutsigt som det är hos oss.

Askmolnet är redan här. Aftonbladet säger att det ska komma först i kväll. Fel! Dagens Nyheter låter berätta att experter redan kände till innan att det kommer ett askmoln. Självklart. Den experten är husse!

– Det är nog dags att tömma kakelugnarna på aska, Sverker, sade husse idag. Varför han drabbats av denna arbetslust vet jag inte, men han kanske hade kanske fått inspiration av det isländska askmolnet i antågande.
I vilket fall så tömde vi askan ur bägge kakelugnarna. Med stor försiktighet. Vi vill ju inte gärna ha ett askmoln inomhus.
När vi tömde askan på andra sidan vägen, så bildades det ett askmoln som temporärt gjorde att flyget fick ta en annan väg.
Det asktäcke som bildades på marken är säkert till viss förtret för fästingar och andra småkryp. Olägenheten väntas dock försvinna efter första präktiga regn.

Hej så länge
Sverker

Leg. askmolnsexpert


FLYGSTOPP Askmolnet som bildades när hinken tömdes, stängde temporärt av flygningarna genom den flygzonen. Jag såg exempelvis en humla som valde att flyga en sydligare rutt, för att komma förbi askmolnet.

MARKASKA På marken bildades det snabbt ett tunt täcke av aska. De små fästingarna och andra småkryp gör nog bäst i att förflytta sig någon meter ut ur det drabbade området. Efter nästa regn har naturen läkt sina sår och de små parasiterna kan åter ta sina grässtrån i besittning.

5 kommentarer:

  1. Wilma & Luffis, Leg. Jack Russells24 maj 2011 kl. 14:21

    Vi är också vana vid askmoln. När husse tömmer kaminens aska i häcken vid vägen. Han säger att askan ger näring åt häcken! Tror du på det?

    SvaraRadera
  2. Om husse säger så, så är det rätt. Hussar har alldit rätt. I alla fall ibland.

    SvaraRadera
  3. Haha Sverker, vem du nu är!? Jag måste bara säga att jag får mig ett gott skratt varje gång jag läser någon utav dina kommentarer hos alla storbloggare! Skitkul!

    SvaraRadera
  4. Hahaha Sverker du är bäst !! ;) Ska visa mina Chihuahuor hi hi

    SvaraRadera
  5. Håller med Emma och även föregående talare. Sverker, du är en underbar bloggare!

    SvaraRadera