2 mars 2015

Nu kokar vårkänslorna över

BLOMMOR Vid min Agens hus blommar snödropparna. Det skulle vara gulligt, om det inte var så att Agnes har stulit lökarna från en annan rabatt när hon var yngre.

Det var en helt vanlig morgon. Det var en morgon idag. Då, helt plötsligt, fick jag syn på almanackan. Men kors, det är ju redan mars, den första vårmånaden. Med en gång började vårkänslorna göra sig påminda och snart nog så kokade de över. Jag tog med mig min husse ut i naturen och leta efter våren.

Husse var mer än villiga att följa med ut.
– Det kan vara kul att reta Eloise, sade husse.
Eloise bor i Vermont i USA och hon har senaste tiden ägnat sig åt att ha vinter. Kallt, mycket kallt och snö, mycket snö. Hon har fortfarande mycket kallt.
Sagt och gjort. Min husse och jag gick ut i den underbara vårvärmen, eller vårkylan om jag ska vara sanningsenlig.
Visst fanns det vårtecken att hitta både här och där. Titta på bilderna så får du se!
Alldeles, alldeles snart kan jag rapportera om de första sommartecknen. Tänk vad roligt det ska bli med myggor, getingar för att inte tala om fästingar.

Hej så länge
Sverker

Leg. vårrapportör

OLJUD Till och med jag hör de här skränande fåglarna som flyger över då och då. Husse tycker att det är ett tjusigt vårtecken. Jag tycker att det är ett riktigt oljud.

SNART Inte än men snart kan jag dricka det bästa vattnet vi har. Fast man får passa sig på våren, för då finns det massa grodrom man kan få i sig. Fast det kan ju också vara ett nyttigt proteintillskott.

MUROR Nej, än har inte murorna börjat mura på sitt hus. Fast om solen skiner riktigt mycket en dag, så skulle jag inte bli förvånad om jag får se dem. Muror i pälsen kliar.

ALLERGI De här blommorna som växer på ett träd heter allergi. De får husse att nysa. Det tycker han inte om och jag blir rädd när han nyser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar