20 februari 2015

Ett katastrofalt franskt misstag

MÄSTERKOCK Kanske världens främste matexpert, Sverker, framför sin välrenommerade restaurang Châteaux misère naturskönt beläget mellan sjön Sommen och husses sunkiga damm.

Det kom ett mail igår från Rendez-vous en France. Glada och utan eftertanke berättade de att i ett evenemang som ska hylla det franska köket, har de valt ut bland andra 17 svenska kockar. Dock inte Sverker. Arrangörerna Goût de France begår här ett katastrofalt misstag.

Att jag inte är utvald, kan bero på att jag har umgåtts med en fransk katta med tvivelaktigt rykte. Eller också är ledningen för Goût de France bara synnerligen inkompetenta.
För att bevisa hur fel de har, ska jag idag presentera en synnerligen god maträtt ”Plat de délicatesse avec de saucisse fleur et la crème”.

Recept
2,5 dl fransktalande torrfoder för hund
1,5 dl vatten, gärna franskt
1 klick Kattemat köpt till fransk katta
1 skiva fransk falukorv
1 klick grädde, gärna från kossa med franska gener

På bilderna ser du precis hur du ska göra. Det är bara att sätta igång att göra, äta och begrunda hur fransmännen kunde vara så korkade så att jag inte fick tillhöra de utvaldas skara av svenska kockar.

Hej så länge
Sverker

Leg. mästerkock

MAILET Du kanske ser själv. Jag finns inte med bland de 17 svenska kockarna. Katastrof Frankrike!

STEG 1 Lägg den fransktalande hundmaten i blöt. Under tiden som fodret sväller, tar du en promenad till rondellen och hem igen.

STEG 2 Lägg på en klick Kattemat inköpt till och ratat av en fransk katta.

STEG 3 Skär ut en blomma av en skiva fransk falukorv och lägg ovanpå kattematen. Det är viktigt att det är snyggt.

STEG 4 Em spritsad klick grädde ovanpå falukorvsblomman är pricken över i. Se hur maten står och lyser. Vackert ska upplägget vara, det är väldigt viktigt.

STEG 5 Testpanelen redo att avsmaka mitt mästerverk Plat de délicatesse avec de saucisse fleur et la crème. Måste jag säga att efter bara några njutbara sekunder, så var matskålen tom och renslickad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar