6 november 2014

Detta oväder hade inte Gustav Adolf överlevt

OVÄDER Vinden sliter i pälsen och snön piskar i öron och ögon. Det är så mörkt att det blir suddiga och dramatiska bilder. Eller också darrar husse av skräck. Kommer han att klara sig i snöstormen?

Det är idag exakt flera år sedan Gustav II Adolf stupade i Lützen. Jag skulle vilja påstå att han hade tur med vädret den dagen. Hade han haft samma väder som jag har idag, hade han aldrig överlevt.

Ute blåser det full storm. De kvarvarande löven rycks bort från träden och snödrivorna växer sig höga. På min gräsmatta finns det drivor som är flera centimeter höga.
Men som den västgötaspets jag är, så forcerar jag de av naturen uppbyggda hindrena med oanad kraft. Det hade aldrig konungen och hans häst klarat.
Många här har redan stupat i det hemska vädret. På gamla tennisbanan ligger det en kråka, som dukade under i ovädret.
Jag har min päls, även om det är lite kallt på magen, så jag är konstruerad som en allvädershund, till skillnad från 1600-talskungar.
Fast jag kan ju erkänna att det är trevligare inne, även om utsikten över sjön har försvunnit idag.
Nu ska jag gå och lägga mig framför den varma kakelugnen. Sådan är jag.

Hej så länge
Sverker

Leg. överlevnadskonstnär

FORCERING Utan att tveka forcerar jag snövallarna på det stora fältet. Inget stoppar en motiverad västgötaspets.

STUPAD Denna kråka stupade redan i går kväll. Då stod den upp och var död. Idag hade den fallet omkull. Är den det första offret för detta hemska oväder?

BÄST Trots brist på utsikt, så är det här den bästa sidan av fönstret att uppehålla sig på idag. Allra bäst är det framför kakelugnen.

6 kommentarer:

  1. visst är det Sverker framför brasan elller i en soffa med en pläd runt sig och något varmt att dricka! fina bilder från oväderspromenaden! själv behöver jag sitta på praktikplatsen till strax före 16 i dag sedan ska jag vara mestadels inomhus!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att Gustav II Adolf hade varit stolt och imponerad över en sådan tålig spets!

    SvaraRadera
  3. Synd att du inte fick någon bakelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen. Förresten, jag hade nog behövt två

      Radera