23 juni 2014

Vi ska håva in guld från dammen

YNGELSPANING Min Agnes och jag (du ser mina öron) försöker upptäcka något fiskyngel under ytan, men inte. Men vi såg grodyngel och små skalbaggar.

Jag tycker mig ha sett dem i dammen. Min Agnes tycker sig ha sett dem i dammen. Min husse tycker sig ha sett dem i dammen. Vadå undrar du säkert. Jo, fiskyngel!

Om det nu finns fiskyngel i dammen, så är det inte vilka fiskyngel som helst. Som du kanske minns, så flyttade mina guldfiskar ut i dammen. Där trivdes de och lekte och hade roligt. Sedan tog de bara slut.
Häromdagen när vi skulle titta på huruvida mina grodyngel hade fått ben, så upptäckte vi en liten rackare som påminde väldigt mycket om en fisk. Ett fiskyngel tre millimeter stort.
Eftersom de enda fiskar som bott i dammen är guldfiskarna, är husse säker på att det är guldfiskyngel. Han tror att de är 24 karat, men de är svarta nu.
Ska man se dem, så får man smyga sig fram till dammen, för de är väldigt blyga. Därför kan du inte se dem på bild än, men vem vet vad som händer i en framtid.
I höst tror husse att han ska kunna stå vid dammen och håva in guld. Vi får se hur det blir med det.
Min teori att det kan röra sig om flygfiskyngel, har inte mött någon större framgång hos de övriga i hushållet.

Hej så länge
Sverker

Leg. guldhåvare

DAMMKONTROLL Under tiden som min Agnes tittar ner i dammens djup, så kontrollerar jag vattnets kvalité. Det var både gott och näringsrikt.

FÖTTER De små grodynglen börjar likna en groda mer och mer. Nu har de till och med fått fötter. Ej öron, ej öron, men svansar hava de.

FISKFRITT Fiskar ser man inte, men grodor. Men det fanns en fisk för en timme sedan. Det är vi alla säkra på och om jag är med, så kan det inte vara fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar