22 juni 2014

På spaning efter den mås som flytt

SPANAR Uppe på balkongen har jag en bra utsikt. Där kan jag spana efter husse, men också efter den mås som flytt från grannens hopptorn.

På min grannes hopptorn sitter det, dag som natt, en eller två måsar. Närmar man sig, så flyger de upp och låter. Hur kan det bli så, undrar du säkert. Jo, det har sina duniga skäl.

Om du för ett ögonblick släpper de stora måsarna med blicken och spanar ut på sjön, så kan du kanske se orsaken. Där ute simmar det omkring en liten, liten fiskmåsbaby. De stora måsarna är alltså barnvakter. De har bara ett barn. Husse tror att de andra kan ha tagit slut. När måsarna gallskriker, så simmar den lilla dunbollen längre och längre ut.
Vid samma hamn som måsarna bor på, så bor det också två stora snokar. Är det de som har kalasat på måsungar eller måsägg? Vad vet jag. Numera bor det antagligen bara en snok, eftersom en snok kom i vägen för gräsklipparen. (Det var en olycka på riktigt.)
En av snokarna har ömsat skinn vid Agnes uteplats (det ständigt pågående bygget). Det skinnet mätte husse upp till 143 cm med en tumstock.
I vilket fall som helst så passas den lilla måsungen lika bra som jag passar min husse. På det här husse- och måsdagiset finns det tre personal (=Sverker + två måsar) och två barn (=husse och dunbollen).

Hej så länge
Sverker

Leg. ornitolog

FLYGSPANING Så fort en fara (=husse eller en båt eller en orm) närmar sig hamnen, så lyfter måsarna och skriker så till den vida pass.

DUNBOLLEN Egentligen skulle husse fotografera den lilla dunbollen alldeles nyss, men han såg den aldrig. Det är ju sällan han lyckas med något. Du får nöja dig med bilden som togs vid midnatt. Tänk att den lilla ungen får vara uppe så sent och simma omkring utan flytväst!

VAKTTORN En av måsarna sitter på vakttornet vid midnatt. När den sitter tyst där, så simmar ungen in igen mot stranden.

NATTFLYGNING Måsarna flyger även mitt i natten, fastän det är nästan mörkt. Antagligen har de GPS, så de hittar tillbaka till tornet.

MIDNATTSSPANING Till och med mitt i natten, så verkar de idoga vaktfåglarna vara vakna. När sover de?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar