23 februari 2014

Ful rävunge länsade mitt fågelbord

SVANS Du ser lätt på den yviga rödaktiga svansen att detta rör sig om en räv. Eftersom den är så liten, så måste det vara en rävunge. Stjäl frön gör den i vilket fall som helst.

Av någon orsak har det gått åt osedvanligt mycket fågelmat den senaste tiden. Detta trots att vädret har varit trevligt för fåglar på sistone. Idag såg jag orsaken till att fågelmaten har haft en sådan strykande åtgång. Det satt en liten rävunge och åt frön allt vad han orkade.

Nu konstruerade inte jag mitt geniala fågelbord för att mata rävungar. Meningen var att jag skulle locka hit småfåglar, så Lucy har något att titta på och fånga, om hon bestämmer sig för att flytta hit igen (vilken hon troligen inte gör, den bortskämda kattan).
I vilket fall som helst satt den lilla fula rävungen där och försåg sig i snabb takt med det ena fröet efter det andra. Under tiden hoppade svältande fåglar omkring på marken, och försökte hitta frön som räven hade ratat.
I sjön simmade mina andar som inte vågade sig upp för att tigga mat när den tjuvaktiga rävungen satt där. Min husse brukar slänga åt dem lite bröd när de kommer. Ibland lägger han ut bröd på marken också, men det är nog till mig. I vilket fall som helst, så äter jag upp det.
– Men Sverker, det är ingen rävunge, sade husse till mig när jag visade honom tjuven.
– Rävungar kan inte klättra upp på ett fågelbord.
OK då, tänkte jag. Det är väl ingen rävunge. Det är säkert en sidensvans.

Hej så länge
Sverker

Leg. zoolog

ANDAR Under tiden som rävungen sitter och frossar i sig av mina fågelfrön, simmar de stackars änderna förbi i det kalla vattnet. De brukar annars komma och tigga bröd och äta lite frön som trillat ner på marken.

TJUV Här ser du tydligt hur den fula rävungen förser sig med fågelbordets håvor. Lägg märke till att han äter som en katt. I vilket fall äter Lucy, den fula franska kattan, på samma sätt när hon stjäl mat.

SVÄLTANDE De svältande fåglarna, som i vanliga fall äter från fågelbordet, fick nöja sig med de frön som rävungen hade puttat ut över kanten. De svalt så illa, så de blev suddiga. Trots detta ser du att det rör sig om en gulfågel och en brunmössefågel.

2 kommentarer:

  1. Du är allt en riktig överdängare på djurarter, jag tycker för övrigt att den lilla rävekorrsidensvansen är jättesöt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det håller jag med om. Den tjuvaktiga rävungen är söt.

      Radera