28 februari 2014

Dödsföraktande äventyr vid ett orkanpiskat hav

ORÄDD Här står jag på kanten till den rytande oceanen. Blickar jag ut över stupet, ser jag hur bränningarna slänger sig kraftfullt mot land. Trots faran ser jag modig ut där jag står. Min päls glänser i den klara solens strålar, som gömmer sig bakom dimman och de täta molnen, och min blick är fast.

Ibland längtar jag efter att särskilt tufft äventyr. Understundom lämnar jag då mitt trygga kändisliv och ger mig ut i världen som en vanlig hund. Den äventyrsoron kom över mig igår. Jag kände hur faran drog i mig, så jag begav mig ner till havet. Normalt sett så stormar det där, men igår var det orkan.

Utan fruktan kämpade jag mig de 25 meterna ner till det vindpiskande havet. Vinden slet i mig och varje sekund riskerade jag att vinden skulle ta tag i mig och föra mig till främmande land.
Oroligt kunde jag betrakta den redan trasiga piren. Skulle den kunna hålla stånd mot de enorma krafter som orkanens vågor orsakade när de dånande vräkte sig mot den gamla stenkonstruktionen? Skulle ovädret bli dödsstöten för ett stolt byggnadsminne?
Utan rädsla gick jag längst med stranden. Ja, jag vet att det kan verka dumdristigt, men jag vet vad jag gör. Som erfaren äventyrare har jag lärt mig var gränsen går. Jag gick fram och tillbaka flera gånger. Så småningom tvingade dock ovädret mig att försöka avsluta expeditionen utan att någon skadades. Jag kan meddela att både min husse och jag kom hem i ursprungligt skick, men med ett äventyr rikare.
Du ska veta att det inte är första gången jag söker faran. Jag har både varit på nattvandring i Paris och också varit på besök i Boxholm!

Hej så länge
Sverker

Leg. äventyrare

PIREN Som du ser har piren redan gått sönder. Det var stora isberg som förstörde den för många år sedan. Skulle den redan försvagade konstruktionen stå pall för den hemska orkanen? Vem vet?

UPPKASTAD Orkanen hade tagit tag i stora fartyg och slängt upp dem på stranden. Detta ger en klar bild av vilka krafter som är i farten när en orkan härjar som mest.

BRÄNNINGAR Tittar du noga, så ser du vilka bränningar det blir när havets vågor möter land. Ett stort isberg, som slitit sig loss från Spetsbergen och färdats hela vägen hit, har slungats upp på min strand. Kommer det att vara smält i sommar?

SLUTÄVENTYRAT Nu får det vara nog med äventyr. Jag hade redan kämpat mig framgångsrikt och utan skador fram två gånger hit och dit längst stranden. Det är inte det lättaste, när man har naturens starkaste krafter som sin fiende.

6 kommentarer:

  1. Du är allt bra modig du Sverker! Är det det lilla havet Sommen eller det stora havet Vättern eller kanske till och med det oändliga oceanen Östersjön? \ Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den stora oceanen Sommen. Antagligen större än Stilla havet.

      Radera
  2. Idag tror jag nog att Du tummar en aning på sanningen. Sommen tror jag inte tillhör de stora haven./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå. Klart att Sommen tillhör de stora haven. Om du bara visste hur stor Sommen är och hur otäckt det är att simma där.

      Radera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommen

    Kollar man här står det faktiskt att Sommen är världens största sjö (=Sverker har rätt såklart) jag tycker dock att det verkar otäckt med den ilskna kon! Du är SÅÅÅÅ modig Sverker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet det. Det är inte många som skulle våga gå ner till stranden alldeles själv med en husse. Särskilt i det vädret. Dessutom vet man ju aldrig när kon kommer loss igen.

      Radera