19 november 2013

Två duktiga och berömda konstnärer

KALIGRAFI Det är inte konstigt att de ser stolta ut, när de visar upp ett av sina alster. Detta är konst med tusenåriga anor.

Det finns många duktiga och kloka hundar både här och var. Idag har jag nöjet att presentera två väldigt duktiga hundar, som gör tavlor då och då. Naturligtvis är de västgötaspetsar, den förnämsta av alla hundraser.

Som alla extrafina västgötaspetsar har de också en egen sida. Gå in och titta. Där finns till och med en film hur de målar. Min husse filmar aldrig mig när jag målar. Du kan också se hur de staplar ringar på en pinne. Jag får hämta ved istället. Olika faller ödets lotter.
Jag tycker de är väldigt duktiga. Fast det är ju förstås vad man kan vänta sig av en västgötaspets.
De har varit i både tv och radio, till skillnad från mig. Av någon konstig anledning har jag bara uppmärksammats i tidningar. Fast jag håller mig helst i bakgrunden, eftersom jag är så blygsam.
De målar helst nonfigurativt till skillnad från mig. Deras konst är av synnerligen hög kvalité och med ett djup som endast hittar hos en sann konstnär. Du kan jämföra våra alster. Jag hämtar mina motiv företrädelsevis från min sjö.
Missa inte att gå in på deras sida.

Hej så länge
Sverker

Leg. konstnär och konstkritiker

FILMER På sin hemsida har de filmer också. Jag tycker att du ska titta på dem. Du kan se hur man framställer ett tjusigt konstverk och hur man staplar ringar i rätt ordning.

RADIO Den här stiliga västgötaspetsen heter Alex, och bilden togs när han var med i radio.Synd att inte radiolyssnarna kunde se Alex och den fina konsten.

KONST Visst är det fina tavlor som hundarna åstadkommer? Försök att göra en likadan själv, så får du se hur lätt det är. Om du inte är en västgötaspets, så tror jag inte att du klarar det.

KONSTNÄR Här ser du mig i målartagen. Jag håller helst på utomhus när jag kreerar (=fixar till) min konst. Jag håller penseln i tassen, till skillnad från dagens huvudkonstnärer som är munkonstnärer. Husse beundrar – med all rätt – den nästan färdiga tavlan.

SJÖUTSIKT Denna vackra skapelse från förra veckan kallar jag för ”Morgon vid min sjö”. Mycket bättre än så här kan det nog inte bli.

6 kommentarer:

  1. I must say that you are more handsome, more talented, and certainly more modest than these two show-offs. I'll bet, too, that they would not be so tolerant of a French cat invading their space.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you. The only thing I can say: You are right!

      Radera
  2. Åh, stiligt, stilige Sverker. Ditt konstverk skulle jag utan vidare kunna hänga på min vägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att hänga på väggen, då det egentligen bara finns i datorn. Om nu sanningen ska fram.

      Radera
  3. Subaro - tack Sverker. Du är en klippa.
    Förstår att du är lika skicklig med datorn som med penseln ...

    SvaraRadera