23 juli 2013

Projekt trädäck hos min Per i Mantorp

BÖRJAN Det började inte så bra. Min Pers gräsklippare vägrade att starta. Sen gick den sönder också.

En eller två dagar skulle det gå på, enligt husses planer. Aldrig, tänkte jag.
Som vanligt hade jag rätt.


Den 18 juli skällde vi på hos Per. Nu skulle det mätas, räknas, köpas brädor och skruv. På ett huj skulle allt vara klart. Jag avslöjar nu det hemliga projektet: ett trädäck.
Fyra dagar och 715 skruvar senare drog Per i den sista skruven i den sista brädan.
Hur det blev får du se senare, för i kväll ska vi ha invigningsfest.

Hej så länge
Sverker

Leg. arbetsledare

HÖSKÖRD Mellan stenplattorna fanns det mycket hö som skulle skördas. Två fulla skottkärror blev det.

VATTNA Antingen för att stenplattorna skulle växa, eller för att spola bort jord och gräsfrön, vattnade min Per sina plattor. Nu var första inledande förberedelserna klara.

NOGA När man lägger ut och skruvar i stommen, gäller det att vara noga. Då går det åt att en västgötaspets som heter Sverker kontrollerar det hela.

PLANKOR Att skruva plankor är lite lättare, så där kunde husse hjälpa till lite. Men om jag ska vara ärlig, så gjorde han inte mycket. Jag övervakar det hela från en skuggigare plats.

FLICKA Men oj, nu har det tillkommit en flicka. Men hon gjorde inte mycket heller. Hon har ont i ryggen och armen.

FUSKINVIGNING Innan allt var färdigt, så sattes bordet på plats och det dukades fram tacos. Det var en hemlig flicka (=min Agnes), som hade varit hemmaduktig i köket. Det blev rikligt med rester till mig och Lucy, som jag åt upp. Och så gick husse alldeles för dyra kamera sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar