24 juli 2013

Invigning med champagne av min Pers trädäck

FEST Min Per grillar goda köttbitar på den alldeles nya grillen. Min Agnes häller upp ny äkta champagne, som var gammal, för att fira färdigställandet av det alldeles nya trädäcket.

Invigt och klart. Ja, se det var ett kalas, sent att glömma. Och jag fick min beskärda del också. En viss katt höll sig undan och fick inte smaka något. Så kan det gå.

Idag blir det bara ett bildreportage från festligheterna i Mantorp. Bygget av trädäcket drog ju ut på tiden. Desto festligare blev det när det äntligen invigdes. Som extragäst hade jag bjudit in min Agnes.
Fastän jag fick smaka, så måste jag påpeka att som projektör och arbetsledare hade jag varit värd betydligt mer mat.

Hej så länge
Sverker

Leg. invigare

SISTA Redan i förrgår kunde min Per skruva i den sista skruven. Ganska precis 723 skruvar hade då bytt plats från sina lådor och ner i brädorna. Per var duktigast att skruva.

MORGONINSPEKTION Dagen för invigningen hade kommit. Tidigt på morgonen gick Lucy ut för att titta på blommorna som min Agnes hade planterat. Hon klagade på att det inte fanns något kattgräs. Varför skulle man ha det?

SKÅL Min Per och min Agnes skålar i champagne. Jag tycker inte om att dricka champagne, eftersom det sticker i nosen. Husse var med också, men han är för ful för att få vara med på bild.

SMASKENS Jag hade hoppats att de andra skulle äta potatisgratängen som min Agnes och min Per hade gjort. Då skulle jag kunna offra mig över allt köttet.

TREVLIGT De bägge syskonen hade det minsann trevligt och det skojades friskt. Min Per står i begrepp att dela upp köttet. Hoppas han inte sviker mig.

BORTGLÖMD Här står jag under bordet alldeles bortglömd. Hoppas min Per kommer ihåg mig. Det brukar han göra.

ÄNTLIGEN Min Per skar upp en liten, liten köttbit i strimlor. Dem fick jag en och en. Lägg märke till att jag blir matad vid bordet. Det blir man om man befinner sig på ett trädäck.

KLADDKAKA Min Agnes gjorde en kladdkaka också. Här vräker hon åt sig själv. Blir det något till Sverker?

AVSLUTNING Det går alltid att lita på min Per. Han gjorde en egen tallrik till mig med kladdkaka och grädde. Sen fick jag ännu mera grädde. En värdig avslutning på en trevlig kväll.

6 kommentarer:

  1. Vem var det som drack mjölk till festmaten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölken var till kaffet. Husse drack dock vatten.

      Radera
  2. Oj, vilken festkväll, men så ful tycker jag inte husse är, utan han kunde fått vara med på någon bild. Skulle nu någon tycka att han är så ful, så innebär det ju bara att Du upplevs som ännu vackrare tillsammans med honom,/E-beth

    SvaraRadera
  3. Det blir nog många trevliga grillstunder på det stiliga trädäcket och därmed många köttbitar till en hungrig Sverker hädanefter! Men du, blir inte husse sur när du kallar honom ful, lat och allmänt värdelös? / Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har en viss insikt om sina mindre tilltagande egenskaper.

      Radera