2 april 2013

Dagens förklaring fanns i skogen

ÄLG Detta är en älg. En alldeles levande älg. Denna älg träffade jag i skogen i förrgår när jag var ute på en promenad. Det är därför jag hade sommar igår.

Till dig som trodde att jag lurades igår, vill jag berätta hur det var i själva verket. Du ska veta att jag ljuger aldrig eller ens luras. Detta var vad som utspelades i min stora djupa skog:

Rätt vad det var när jag var ute och motionerade husse, hörde jag ett knak i skogen. Vad var det som stod där om inte en älg? Jo, en älg. Den kan bli kul att valla runt lite, tänkte jag. Älgen tänkte något liknande tydligen, med tanke på vad som senare utspelade sig.
– Snälla Sverker, valla mig inte, sade älgen oroligt.
– Jag vill inte bli biten i hasorna av en så stark och ståtlig västgötaspets.
– Men det är kul att valla och jag får göra det alltför sällan, genmälde jag lite sturskt till älgen.
– Ja, men jag blir så rädd, sade älgen och rösten darrade lite.
– Du kan få en önskan uppfylld, lovade det ståtliga, men ack så fega, djuret.
– Då vill jag ha sommar, sade jag som har längtat till sommaren länge nog nu.Vintern börjar bli tjatig.
– Kan du ordna det. Jag vill ha sommar i morgon, förtydligade jag för det måttligt smarta kreaturet.
– Du ska få din sommar i morgon. En sommar som bara du kan se och bara i morgon.
Älgen försvann in i skogen med väldigt långa älgkliv och kvar stod jag lite snopen.
Jag hade menat sommar, med början i går. Inte bara den första april. Så kan det bli när man blir lite lurad. Idag ser det ut som vanligt igen med snö och inga blommor. Jag får hålla utkik efter säkra vårtecken istället.

Hej så länge
Sverker

Leg. älgtämjare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar