31 mars 2013

En bra fest – men världens sämsta bild

SKÄMMAS Efter tre års utbildning på Europas förnämsta fotoskola och 25 år som pressfotograf, tyckte jag att husse var lämpad att föreviga det viktigaste ögonblicket under gårdagskvällens fest. Det skulle bil ett minne för livet, vilket också bilden har blivit, men inte som jag hade tänkt mig. I vilket fall som helst visar bilden det ögonblick då min snälla resursmatte ger mig ett ägg. Et riktigt ägg!

Festen var mycket lyckad, men titta på bilden på mig och min resursmatte. För att kunna missa så totalt, behövs det en gedigen utbildning och stor erfarenhet. Husse lyckades med att väva in alla tänkbara fel i en och samma bild.

Naturligtvis glömde husse sin extradyra blixt igår. (Den som han funderar på att läsa bruksanvisningen till.) Istället tag han sig till att använda den i kameran inbyggda ljuskällan.
Beskåda nu den översta bilden.
1. Om man inte tar bort motljusskyddet, så kan man få en riktigt stilig skugga. Husse glömde att ta bort motljusskyddet och fick följaktligen en skugga som tog bort mina muskulösa bakben. Det syns ju inte ens att jag står upp!
2. Motljusskyddet sitter dessutom snett, så det blir ett litet svart hörn uppe till vänster också, för att balansera den svarta skuggan.
3. Jag har inte gula lysande ögon. Det hade jag sluppit om han hade tagit med sig den onödigt dyra blixten.
4. Han missade att få med blixten i fönstret. Konstigt.

Bilden ska nu gå till vandringsutställningen ”Amatörfotografernas vanligaste misstag.
Övriga bilder i dagens blogg är bara småkassa, så de får inte komma med på den utställningen.

Vi får hoppas att det blir bättre bilder till midsommar. Då ska han väl klara sig utan blixt.

Hej så länge
Sverker

Leg. påskfirare

STÄMNING För att höja stämningen till oanade höjder, är det lämpligt att ha levande ljus. Det var precis det som min resurshusse tänkte på, när han tände ljusen. Det blev så fint så.

HEMGJORT Det fanns fyra olika sorters sill. Alla hemmagjorda av min resursmatte, hörde jag. Hur de smakade, kan jag dessvärre inte berätta, då dessa undanhölls från mig. Men tänk vad duktigt att kunna bygga sillar!

ÄGGHÖNA Det här är minsann en duktig höna. Se bara vad många ägg hon har värpt! Du ska veta att du inte ser alla, för hon ligger på några stycken också. De kanske ska bli kycklingar? Grillad kyckling är gott!



TÖNT Det är inte Calle som jag menar är tönt. Nej, det är tönten jämte, som vägrade att dricka Norrlands Guld, om han inte fick ha en keps på huvudet. Dessbättre hade min resurshusse en keps att låna ut till tönten. Husse har sett på för mycket TV-reklam.

2 kommentarer:

  1. Jag tror bilderna hade blivit riktigt bra om inte husse hade haft den löjliga kepsen på sig! Nils-Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sannolikt. En dumkeps gör ingen smartare.

      Radera