4 december 2012

Vad man gör en kall och snöig dag

NOGA Det gäller att putsa pälsen och vara noga med hygienen, annars kan det sluta med att jag luktar som Sverker. Han luktar våt trasa när han blir blöt, annars luktar han hund.

Nu har den dumma hunden inte loggat ut igen, så nu kan jag passa på och berätta vad en klok Lucy gör en sådan här kall och snöig dag.
Som vanligt börjar Sverker och jag dagen med att väcka styvhusse, så han kan ge mig mat. Det gör jag varje dag.


Idag blev dock rutinerna lite annorlunda. Det var massor med snö ute, så den dumma hunden och styvhusse fick gå ut själva. Jag har ju min låda i källaren. Jag ägnade mig istället åt att tvätta mig noga före den hägrande frukosten.
Sverker och jag fick frukost som vanligt, samtidigt som styvhusse gjorde en kopp kaffe åt sig. Hur tror du att det är att äta jämte Sverker? Först slafsar han i sig sin mat, sedan har jag honom flåsande i nacken. När jag inte står ut längre går jag och lämnar massor mat till honom, som han slafsar i sig.
Sedan gick vi alla till min säng och tittade på tv. Husse klädde sig lite senare i sina slafsiga kläder som skulle platsa i vilken tidning som helst som ”Före”.
Husse ställde in sin gröt i mikron och så gick han och Sverker ut på promenad. Jag höll mig diskret i bakgrunden, för jag hade beslutat mig för att hålla mig inne.
När de äntligen kom tillbaka värmde min styvhusse på sin gröt, slog på lite god mjölk och gick och satte sig vid matbordet. Där satt jag redan. På bordet alltså. Om jag tittar på styvhusse och spinner lite, så slutar det alltid med att jag får dela hans måltid.
När jag ätit klart, så tog jag mig an dagens tidning. Det brukar jag göra.
– Du kan väl ta en gammal tidning, sade min ogina styvhusse till mig.
Vem vill döda gamla tidningar, när det finns nya?
Hej så länge
Lucy

Leg. innekatt

SPINNING Sätter jag mig på bordet och spinner lite förföriskt, så slutar det med att jag får ganska mycket fördisk. Det gäller att äta så mycket som möjligt, så inte Sverker blir för tjock.

MUMSIGT Fördelen med att sitta på bordet och äta, är att jag slipper en flåsande västgötaspets precis jämte mig. Ljummen mjölk med havregrynsgröt är jättegott. Filmjölk och mysli är också tres bonne, som vi fransyskor säger.

TIDNING Precis när bilden togs utdelade jag det dödande hugget på tidningen. Sedan är det bara att krafsa sönder den rejält, så att den är riktigt, riktigt död.

7 kommentarer:

  1. Det verkar som att vi har ganska lika vanor i våra familjer. Har det med valet av hund och katt att göra kanske?
    Kika gärna på länken och se likheterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte valt katt. Den bara kom. Dessutom är Lucy ful. Vi kanske kan byta katt?

      Radera
  2. Men Lucy då, jajja dig att kapa Sverkers blogg igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se till att logga ut hädanefter. /Sverker

      Radera
    2. Nu loggade han inte ut igen. Jag ska nog återkomma. Jag har ju något att säga till skillnad från västgötaspetsen. /Lucy

      Radera
  3. Lucy min kära fransyska väninna, kanske kan det vara läge att överväga en alldeles egen blogg, med egen inloggningskod, på franska förstås. Det kan sällan västgötaspetsar särskilt bra. Du skulle få väldigt många spontanbesökare med ditt exotiska namn: Lucy, the Lady from Tolouse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag överväger det väldigt starkt. Massorna ropar efter en sådan blogg, förstås /Lucy

      Radera