4 december 2012

Vad man gör en kall och snöig dag

FOSTRANDE Att ta en promenad när snön yr omkring en och det är bitande kallt, är både roligt och fostrande. Jag vet en viss katt som skulle må bra av det. Jag haltade mig fram på grund av min synnerligen svåra skada – men jag klagade inte.

Vad gör Sverker en sådan här kall och snöig dag, undrar du säkert. Jo, det ska jag tala om för dig.
Som vanligt börjar jag med att väcka husse, så han kan gå och hämta tidningen medans den fortfarande är färsk. Det gör jag varje dag.


Idag var dock en annorlunda dag. Husse fick börja med att skotta sig ut. Jag tjänstgjorde mer som arbetsledare, kan jag säga. Dessvärre hade det inte kommit någon tidning, men jag fick ju skottat hemma hos mig. Den fega katten vågade sig inte ut i snön.
Jag och Lucy fick som vanligt frukost, samtidigt som husse gjorde en kopp kaffe åt sig. Som vanligt lämnade Lucy bara pyttelite lyxmat till mig. Snålkatt.
Husse gick som vanligt och lade sig igen och tittade på tv, efter först ha gjort en duktig brasa i kakelugnen.
Sen satte husse som vanligt in havregrynsgröt i mikron och som vanligt skulle han, jag och Lucy gå ut. Lucy, den fega katten, vägrade igen. Husse och jag gick ett par kilometer, vilket räckte. Jag är ju väldigt svårt skadad i min högra framtass.
När vi kom hem så var det dags att hämta ved. Jag hjälpte till trots min svåra skada.
När vi kom in och husse värmt på gröten åt han sin frukost och kattan satt på bordet och tiggde. Orättvist nog fick hon fördiska på bordet och jag ficka bara lite, lite kvarbliven gröt.
Dessutom förstörde kattan husses olästa tidning.
Hej så länge
Sverker

Leg. vinterhund

BOLMAR Ser du att det ryker om skorstenen? Det gör det, när husse och jag eldar i kakelugnen. Husse eldar bara för han är snål. Jag har faktiskt elvärme!

SLITER Trots min svåra skada i framtassen, så sliter jag med att bära in ved. Den franska kattan har inte ens tagit in en enda liten pinne.

VÄRDELÖST Utsikten över sjön är inte mycket att hurra för idag. Man ser ju knappast ens till andra sidan. Det är skillnad på sommaren. Då snöar det aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar