5 oktober 2012

Århundradets felkörning var rätt

RÄTT Husse var övertygad att lastbilen hade kört fel, men det hade den inte. Husse utnämnde raskt lastbilens position till århundradets felkörning, d.v.s. de senaste 12 årens felkörning. Menade han de senaste hundra årens, så hade husse ännu mera fel. Vägen fanns inte för hundra år sedan.

– Det här måste vara århundradets felkörning på den här vägen, sade husse när det kom en jättelång norsk långtradare som svängde in på planen som var tennisbanor för tio år sedan.
– Han har säkert en kass norsk GPS, tillade husse inte utan viss skadeglädje i rösten.
Men sedan fortsatte lastbilen på min smala väg i samma riktning som han kommit. Men han backade i stadig jämn fart.


Husse påstod att han höll minst 11 kilometer per timme, men det var fel. Det tog bara ett par minuter innan han stannade vid stora huset, som håller på att byggas. Inte en timme. Dessutom är det bara 200 meter dit.
Husse betraktade avundsjukt chaufförens hantering av det långa fordonet.
– Han fuskar, sade husse surt. Han har säkert övat. (Det säger han också när någon spelar bättre än vad han gör. Det vill säga alla.)
Under bilen öppnades det en liten lucka till ett garage. Ut kom en gaffeltruck som var hopfällbar och radiostyrd. Husse, som har en samling med radiostyrda flygplan, slängde lystna blickar mot gaffeltrucken.
– En sådan skulle vi ha när vi har varit och handlat, Sverker. Tänk vad smidigt det skulle vara.
Vad jag vet så har vi aldrig handlat jättestora fönster, så jag vet inte vad vi skulle ha den till.
Fast det är klart, sätter man fast en vedkorg på den, så kan man alltid lite smidigt bära in lite ved då och då med hjälp av en radiostyrd gaffeltruck.

Hej så länge
Sverker

Leg. speditörkontrollör

GAFFELTRUCK Nu är gaffeltrucken utkörd och uppfälld. Den fanns i den grå lådan under flaket.

LÄSKIGT Jag vill inte se när gaffeltrucken lyfter ut de stora glasrutorna. Tänk om han skulle tappa dem?

LÄSKIGT Jag ser på bilden att han som styr gaffeltrucken håller på att vända den. Men det såg jag inte innan jag tittade bort.Jag trodde han var på väg ner i sjön. Det är han i svarta tröjan med märket på ryggen som styr.

2 kommentarer:

  1. Hoppades husse på att det var något liknande på gång? (Norsk GPS bättre än spansk GPS?)
    http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/vilsen-i-ryd-4834042-artikel.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär något sådant hade han hoppats på. Eller att han åtminstone hade backat ner i diket.

      Radera