17 juni 2012

Ännu en misslyckad grillkväll


GOTT Det är inte utan att det vattnas i munnen när man känner den förföriska doften från resursmattes hamburgare. Man får slicka sig runt munnen hela tiden. Jag verkligen längtade efter att få dem.

Igår var det ett uppehåll i det normala sommarvädret. Termometern hade rusat upp till 18 grader och det regnade inte för stunden. Det är då man, som en sann invånare i Sverige, ska tända sin grill. Det hade också min resursfamilj gjort och husse och jag var inbjudna. Men är det inte meningen att alla gäster ska få äta?

När husse och jag kom, lite sena som alltid, var det redan dukat i trädgården. Till husse, resursmatte och resurshusse fanns det lite gurka, sallad, knäckebröd, ostskivor, tomater och annat smått och gott – för dem. Till mig fanns det sex stycken av resursmattes goda hamburgare. Trodde jag. Jag hade kunnat ta dem som de var, så hade jag besparat grillmästaren (=resurshusse) hans arbete.
Nu blev det dock inte så, utan han började grilla under min sakkunniga övervakning. Men tror du jag fick någon? Nej, det blev en till husse, en till resursmatte och en tog resurshusse själv.
Sedan lade han på mina tre hamburgare på grillen. Än en gång hade jag fel. Men de orkade inte alla, utan det fanns en och en halv kvar. Visserligen en ynklig portion till en utsvulten västgötaspets, men alltid något.
Jag hoppade upp i resursmattes knä. De ville kanske att jag skulle sitta vid bordet?
Du undrar kanske hur det gick? Illa, skulle jag vilja säga. Det enda jag fick var en liten, liten brödbit.
Säkert sitter resurshusse och vräker i sig mina hamburgare till lunch idag.

Hej så länge
Sverker

Leg. hungerskonstnär



ENKELT Tänk vad lätt det hade varit att servera mig dessa delikatesser. Bara ta av plasten och sätta ner fatet på marken. Jag hade säkert klarat att ta av plasten själv om så hade varit. Ibland är jag riktigt händig, bara jag är motiverad.


DIREKT ”Hörru du resurshusse, du behöver inte grilla hamburgarna. Jag kan ta dem som de är, så behöver du inte förta dig.” Min hårdhjärtade resurshusse föll inte för min charm, så det blev inget alls. Illa.


KANSKE Ibland kan de ske under. Ett lämpligt under här skulle vara att grillen slocknade, resurshusse försvann och resursmatte och husse vände sig åt andra hållet. Då är det bra att vara beredd att rycka in och lägga beslag på mina hamburgare. Nu hände det tyvärr inget under, så där fick jag stå hungrig och besviken.


RESTER Om det är så att man bjuder in gäster (varav en extra hungrig) så kanske det blir rester över. Om det också är så att en av de inbjudna gästerna (den extra hungrige) inte har fått något alls att äta, är det inte helt rätt att denne mobbade gäst bör kunna förse sig själv av maten? Så blev det inte. Jag fick gå hungrig från ett kalas. Vilken skam för värdparet, skulle jag vilja påstå.

1 kommentar:

  1. Åh, jag känner igen din beskrivning. Men jag får knappt en brödbit, jag ska bara äta torrpellets säger matte och husse. Harry

    SvaraRadera