21 maj 2012

Kladdkaka – himmelskt god och lättlagad

FRESTELSE Visst ser min Himmelskt Goda Chokladkladdkaka god ut? Men tänk på att frestelser är till för att övervinnas. (Gick du på den lätta?)

Vad kan väl vara trevligare än att ta en liten rast i trädgården, nu när värmen har kommit. Om du dessutom har något extragott att äta, så blir det ju ännu bättre.
Idag får du, helt utan kostnad, mitt recept på Sverkers kladdiga chokladkaka.
Jag har beskrivit allt steg för steg och vad du behöver. Det är så enkelt så även du ska klara det!


Hej så länge
Sverker

Leg. konditor




VÄSTGÖTASPETS Nästan det viktigaste du måste ha är en västgötaspets. Gärna en som är väldigt stilig och manlig och som heter Sverker.


SOL Till mitt recept behövs en sol, som lyser riktigt varmt och gott. Gärna från en molnfri himmel. Termometern ska vara mycket också.

LÅNEBIL En svart lånebil är alldeles perfekt för att göra min kladdiga chokladkaka. Om du lånar ut din bil till Agnes, så kanske hon försöker flytta en stor järnport med den också. Då kanske du också kan få en lånebil, när verkstaden reparerar din alldeles nya bil.


CHOKLADKAKA Här lämnar jag lite fria tyglar till dig. Välj den godaste chokladkakan du vet. Låt nosen avgöra vilken du väljer.


VINDRUTEKAKA Placera chokladkakan på instrumentbrädan på din svarta lånebil (som du har istället för din alldeles nya bil som Agnes bucklade till i Frankrike). Se till att parkera bilen i solen. Sen sköter allt sig självt.


UPPLÄGGNING Efter en timme ungefär, kan du ta in din chokladkaka till köket. Öppna den med hjälp av en kniv. Tänk på att den är kladdig. Ju mer du lägger upp, desto bättre är det. Den här portionen är löjligt liten.


SPRUTGRÄDDE Toppa den kladdiga chokladen med sprutgrädde. Det går att spruta på väldigt, väldigt mycket mer än du ser på bilden. Ju mer du tar, desto bättre blir det.
MUMSIGT Ta din kladdiga chokladkaka och servera den till din västgötaspets. Har du ingen egen västgötaspets, så ring efter Sverker. Jag kommer som en raket, för min Himmelskt Goda Chokladkladdkaka är – just det – himmelskt god.

7 kommentarer:

  1. Idag tror jag nog att husse var lite för vek - eller lafsig som vi säger på riktig småländska (inte Tranås-dialekt som drar åt östgötska). Så mycket choklad en vanlig måndag/E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tro inte att jag fick allt. Bara en mikroskopisk liten, liten klick. Tjockisen (=husse) tänker nog vräka i sig resten själv.

      Radera
    2. Kunde väl tro det, han är alltså sig lik. Jag tror dock att ditt liv blir lite mer glamouröst när Din Agnes kommer hem (frånsett katten)/E-beth

      Radera
  2. Ser så makalöst gott ut så att snålvattnet rinner till!!
    Matte har lovat att smälta en chokladkaka på instrumentbrädan, så vi får smaka kladdkaka á la Sverker. Hon har sparat ditt recept.
    /Wi o Lu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har Agnes krockat er bil också?

      Radera
    2. Vet inte om det är hon som har orsakat en lång repa längs höger sida. En morgon fanns den där bara.....har hon besökt Malmö på sista tiden? /wi o lu

      Radera
    3. Nej, hon har bara hållit sig runt Toulouse, frånsett ett gästspel hemma när farfar dog. Men inte Malmö – vad jag vet …

      Radera