13 december 2011

Svek Agnes dig också? Bygg din egen Lucia


Hör du också till dem, som inte har fått kaffe på sängen av Lucia idag? Är din Agnes, liksom min Agnes, också i Frankrike tillsammans med en ful katt? Du ska inte vara ledsen. Som vanligt har jag lösningen på alla dina problem

Om du var lydig och gjorde mitt fina karottunderlägg av vinkorkar, så har du nu en massa tomma vinflaskor att ta hand om. Då passar dagens myspyssel dig perfekt.
Idag visar jag hur du ska göra en stämningsfull egen Lucia, som inte rymmer till Frankrike. Tvärtom kan stommen komma från det dumma landet, som har tagit min Agnes. Hämden är ljuv.
Det går åt en hel del andra saker, för att kunna fixa till en sådan underbar Lucia som min, men är du ihärdig och lite händig, så lyckas du säkert också.
Jag önskar dig en underbar luciadag med din alldeles egen lucia.

Hej så länge
Sverker

Leg. luciasubstitutare



GREJER Förutom den tomma vinflaskan behöver du också följande grejer: 1st tomt mjölkpaket, 2st valnötter, lite mandelmassa, en citrusfrukt, bomull, 1st gul paprika, hundgodis (benkex), 2st kryddnejlikor, 1st vitt lakan, tårtljus, grön karamellfärg, limpistol, symaskin, avbitartång, sax, eltejp, lösgodis och ett rött sidenband. Andra grejer kan också vara bra att ha.


KLIPP Du tar mjölkpaketet och klipper lite här och där, så att det ser ut som mitt. Mellanmjölkspaket 1,5-liters är det bästa. Det behöver inte komma från något speciellt mejeri, utan där har du fria tassar.


PÅSÄTTNING Med hjälp av eltejp fäster du det klippta mjölkpaketet på flaskan, helst så att det blir lika fint som mitt pyssel. Du kan ha vilken färg som helst på tejpen.


TUTTAR Du tar din limpistol och trycker ut duktigt med lim på ett par valnötter och fäster dem på mjölkpaketsresten. Nu har du Lucias tuttar på plats. Tycker du att Lucian ska ha mindre tuttar, så tar du hasselnötter. Du kan ju också fylla på med extra silikon, om du har den läggningen.


RITA Nu har turen kommit till klänningen. Klipp ut en lagom stor bit av lakanet. Sen viker du bara det dubbelt och ritar precis som jag har gjort. Det är då det blir bäst.


SY Du tar din vikta lakansbit och går ner till symaskinen. Sen syr du en grann söm på strecket. När du sytt klart, tar du sysaxen och klipper en bit utanför sömmen. För att det ska bli extra stiligt, så vänder du ut och in på det som nu är Lucias klänning.


PÅKLÄDD Nu behöver inte Lucia frysa längre, för nu har hon fått sin fina klänning på plats. Den inte bara värmer, den är den snyggaste som har setts på en Lucia. Jag misstänker att alla andra Lucior i vårt avlånga land är avundsjuka på min Lucias kreation.


HUVUD Vad vore din Lucia utan ett sött ansikte? Kom ihåg att Lucia är ju en skönhetstävling! Börja med att göra ett lagom stort hål i botten på paprikan. Sen skalar du en apelsin och äter upp den. Från skalet skär du ut de vackra ögonvitorna. Stick in en kryddnejlika och du har Lucians ena öga. Fäst ögonen på paprikan. Med hjälp av din limpistol fäster du en lösgodisbit som mun. Nu har du skapat ett gulligt luciaansikte.


MANDELMASSA Ta rätt mängd mandelmassa och färga biten lingonrisgrön med hjälp av karamellfärgen. Blandar du i en plastpåse, så färgar du bara ner det som ska färgas.


FÄRDIG Bomullshåret har kommit på plats, liksom kransen av mandelmassa. I den fäster du så många tårtljus det ska vara (6). Ett rött sidenband runt midjan och pålimmat hundgodis som händer, fullkomnar vår Lucia. Vackrare än så här blir det inte. Jag har lagt mig vinn om att framhäva skönhet i en svensksiciliansk tradition.

LUCIASTÄMNING Mer Lucia än så här kan det inte bli. Min underbart vackra ihoppysslade Lucia och jag. Agnes kan gott stanna hos sin fula och dumma katt i Toulouse. Tyvärr kan ju min Lucia inte komma med luciakaffe på sängen, men annars är hon fullkomlig.

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Det var den absolut vackraste Lucia jag har sett! Du är oslagbar, Sverker!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar Lucia du gjort Sverker. Lucia kram Från Meg och Mocca o alla valparna

    SvaraRadera
  3. Tack för berömmet. Ni förstår säkert varför jag är nöjd. Bättre än så här an det knappast bli. Trevlig Lucia!

    SvaraRadera
  4. Snyggaste Lucian någonsin, och vilket vackert leende!

    SvaraRadera
  5. Tack! Jag har arbetat länge med leendet. Det gäller ju att Lucia ska se både charmig, inbjudande, helig och kysk ut.

    SvaraRadera
  6. Sverker, du är helt underbar!!! Jättefin Lucia, men snyggaste Lucia-paret jag någonsin sett är du o Egon!

    SvaraRadera
  7. Husse är mållös, snygg lucia :) //Zorro

    SvaraRadera
  8. hamnade här och blev glad :D tack för det! Vilken kreativitet.. snyggaste Lucian ever

    SvaraRadera