14 december 2011

Gör en civil tomte från Östermalm




Julafton börjar smyga sig närmare, så även för tomtarna. Förr i tiden hade varje gård sin egen tomte, men så började vårt avlånga land urbaniseras (=folk drog till städerna). I stora städer behövs det naturligtvis flera tomtar. Dagens pyssel är en civil tomte från Östermalm.

Om du inte visste det, så har tomtar bara på sina luvor på julafton. När de går ut annars, har de en keps, gärna röd, eller vid varm väderlek är de barhuvade. Om de inte skäms för sin flint förstås.
Min pysseltomte är en Östermalmstomte, eftersom den är gjord av en champagnekork. Champagne är lika vanligt som vatten bland stadsdelens nyrika invånare. (Östermalm är området i Stockholm där status erhålls genom antal pengar man spenderar. Kultur och bildning ses på med förakt.)
Eftersom den är så liten, så har du även som västgötaspets möjlighet att även fysiskt se ner på min pysseltomte från Östermalm.

Hej så länge
Sverker

Leg. tomtemakare



GREJER Som vanligt behövs det lite grejer för att göra ett stiligt pyssel. Till en civil östermalmstomte behövs det: 1st kork (champagne-typ), olje- eller akrylfärger, pensel, 3st knappnålar två vita en röd, 1st tom snusdosa, bomull, klister och en tuschpenna. Andra grejer kan också behövas.


FLASKAN Som grund till en tomte från Östermalm måste du utgå från en flaska mousserande vin. Kom ihåg att det inte behöver vara champagne, eftersom du ska måla över korken. Plastkork är dock förkastligt.


PRAKTISKT Om du tar en tom snusdosa, sätter en knappnål igenom, och sätter korken på knappnålen – då har du en praktisk hållare som håller dina fingrar färgfria.


KLÄDER Till tomtens röda kläder ska du inte välja vilken färg som helst. Den ska vara dyr. Ta till exempel Armani-röd. Kom ihåg på Östermalm är det inte kläders praktiskhet som räknas. Kläder ska vara dyra och av rätt märke. En vanlig östermalmsanpassad tomteluva kostar mins 23.500 kronor och uppåt. Hermelinskinn är dyrt!


ANSIKTE Tomtens ansikte ska ha en solariebrun nyans. Gärna Sturebadsbrun. Han är ju från Östermalm, låtsas vi ju.


LIM Där håret ska fästas lägger du på lite halvflödigt lim. Har du inget eget lim, kan du göra som jag. Jag tog Karlssons klister utan att fråga Karlsson först.


LUDEN Som du vet är tomtar ganska ludna. Men visste du att de flesta är flintskalliga? Damma på med ganska mycket bomull, sen får du frisera efteråt med sax och fingrar.


SNORBROMS Alla tomtar har en mustasch. Det vet du väl? Därför har också min tomte en sådan.


ÖGA Ta en knappnål och sätt i något. Med hjälp av en CD-märkpenna ritar du en liten svart prick. Pricken ska föreställa ögats pupill.


SNOBBTOMTE Så här blev min Östermalmstomte. Luvor ingår bara i arbetsuniformen på julafton, så min tomte är civil. Visst är den väl fin?

VACKRA Jag kunde inte låta bli att räcka ut tungan åt tomten, men då blev husse lite gramse. ”Du uppför dig ju som en hund från Östermalm. Du ska inte uppföra dig, som de gör mot de som är mindre (=fattigare).” I vilket fall som helst är jag ganska stolt över den lilla tomten och jag är som vanligt vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar