11 december 2011

Fira advent med kunglig krans



På grund av att husse är släkt med kung Sverker den äldre, så duger inte vanliga bakverk åt honom. Därför är dagens pyssel, eller ska vi säga pysselbak, av kungligt ursprung, nämligen en sentida yrkeskompis med kung Sverker, nämligen drottning Kristina.
Det kungliga släktskapet må vara osäkert, och i vilket fall som helst avlägset, så det hade gott kunnat duga med en bondkrans med iblandad bark i degen åt honom.
Då husse inte är så himla händig med att baka (=slö), så tog jag hjälp av resursmatte. Som den restaurangkökslärare hon är, så är hon ett betydligt säkrare kort om det är något som ska göras i köket. Husse är dock duktigare att köra flygplan.
Resultatet av vår möda, resursmattes och min, blev en utomordentligt god krans, som passar en namne till kung Sverker.
Men vad säger drottning Kristina, nu när vi snott hennes recept?
Hej så länge
Sverker

Leg. bagare



HOPPSAN Det har visst jäst över lite. Det är tur att jag finns, så att det inte händer olyckor i julbaket. Nu räddades såväl degen som huset av mig.


KAVLA Först delar du upp degen i delar. Det gör du genom att dela den. Sedan gäller det att kavla och kavla, så det blir en rund kaka i lagom storlek.


FLÄTA För att bakverket ska få den utformning som kungligheten önskade sig, ska det vara en fläta runt om. För att få en fläta, så gör du ett degsnöre. Sen tar du snör och snurrar det. Lätt va?


PLÅT Se där! Nu ligger den goda kransen i vardande på sin plåt. Där ska den ligga och jäsa ett tag, innan den puttas in i den 200-gradiga ugnen för att få sin slutliga finish.

JOX För att kakor ska kunna räknas som kungliga, så måste det tillföras lite extra kalorier. Energitillskottet består av mandelmassa, smör, kanel och kardemumma. Med hjälp av en visp, slabbar du runt det. Gör små hål i kakan och tjoffa i den goda fyllningen där. Eventuellt överblivet jox överlämnas till närmaste västgötaspets.


KLART ”Ta ut kakorna ur ugnen. De är klara!” Min uppmaning klingade inte ohörd och snart stod de gyllengula kakorna för avsvalning. De spred en underbar doft, så jag ville provsmaka direkt. Tyvärr placerades de fegt på ett för mig onåbart ställe.


RECEPT Här kan du läsa vilka grejer du ska blanda ihop, för att få den kungliga kransen. Om du lider av rojalism, så grip tag detta tillfälle som du har uppe på din dataskärm och baka du också.

ADVENTSKAFFE Om man nu är ägare till en kunglig saffranskrans, och om det dessutom är tredje advent, vad kan då inte vara bättre än att åka till farfar? Inget! Därför åkte husse och jag till farfar och drack adventskaffe med kungligt gott bröd. Farfar blev glad och jag fick, som väntat, en smakbit som farfar ”tappade” på golvet. Han måste snart lära sig att inte säga ”Hoppsan”, före han släpper ner lite av överflödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar