9 december 2011

Idag firar jag pepparkakans dag



Tänk att idag är det pepparkakans dag. Vad är väl då bättre än att göra ett pepparkakshus? Inget, skulle jag vilja säga. Därför gör jag ett pepparkakshus i dagens pyssel.
Eftersom jag blir så larvigt snäll av pepparkakor, så fick Egon vara med och baka också.


Ett pepparkakshus kan du inte snida till hur som helst. Det måste vara personligt. Vi hade lite svårt att komma överens Egon och jag på ena sidan (den rätta), och resurshusse på den andra sidan (den mindre rätta). Därför blev det två pepparkakshus. Ett riktigt och ett mindre riktigt.
Visst håller väl du med om att Egons och mitt är det finaste?

Hej så länge
Sverker

Leg. pepparkakshusdesigner



VIKTIGT Nog för att min resursmatte är händig i köket, men ibland är hon tacksam att få lite råd av mig. Det är nämligen väldigt viktigt att degen kavlas alldeles rätt.


MÅNGA Ska man bygga två hus, så blir det väldigt många delar. Efter man har satt ihop allt, blir det dock bara två delar kvar: Hus rätt och hus något mindre rätt.


KLISTER För att kunna sätta ihop något behöver du spik eller klister. Spik är helt värdelöst till pepparkakshus. Klistret är ju bra om det går att äta upp. Smält socker går att äta och det är dessutom ett utmärkt klister.


PÅTAGNING När du ska sätta på klistret, så är det smartast att doppa byggnadens limytor i sockerklistret. Sen måste du vara snabb, för det är som superlim.


SAMMANSÄTTNING Med blixtens hastighet har här de olika delarna förts samman för att sammanfogas till en enhet. Det är så man ska bygga hus!


DEKORATION På grund av oenighet (resurshusse var det som var oenig), så blev det två hus. Husen ska få sinsemellan olika dekorationer. Resurshusses pepparkakshus kommer att smyckas med onyttigt godis. Egons och mitt får en snyggare dekoration av hälsogodis.


KLISTRA Även till godisdekorationen använder du med fördel sockerklister. Tänk på att jag ska äta upp allt sen! Men det är plats för en liten varning: klistret är väldigt varmt.


FÄRGGLATT För att ditt hus ska se lite gladare ut, kan du spritsa på lite äggvita och florsocker + ev lite färg i också. Då kan det bli så här fint. Den dekorationen går också att äta!


ÖVERBLIVET Blir det lite pepparkakshusdeg kvar, kan du alltid göra lite trevliga pepparkaksfigurer. Här har du till exempel två Egon och två Sverker. Tanken var god i alla fall, även om kanske inte resultatet var det vassaste.
NÖJDA Här ser du två nöjda hundar. ”Jag tycker vårt hus är finast”, sade Egon. ”Du har helt rätt, Egon”, genmälde jag belåtet. Men jag kan så här i hemlighet säga, att jag skulle nog klara att äta bägge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar