26 mars 2011

En dag i Sverker Västgötaspets liv II

Efter jag har haft min lilla powernap, för att samla och strukturera (=ordna till) mina skarpa tankar, är det dags för en lite längre promenad. Husse behöver all motion han kan få.
Är vädret dåligt för husse, det vill säga regn, kallt eller blåsigt, blir den längre promenaden kortare än lång. Är det ett för husse lämpligare väder, blir den längre promenaden i bästa fall längre än lång. Idag tog vi säteripromenaden med älgskyttebanan hem, beroende på att vädret var lite mitt emellan. Den är bara fem kilometer sådär ungefär och är alltså mitt emellan lång. Den är dock ganska omväxlande: väg, skogsväg, stig, väg igen, rakt in i skogen, stig och så avslutas den med vår väg.


HINDER Det här är ganska kul att hoppa över kullfallna träd på stigen. Husse vill att jag ska göra det flera gånger och då gör jag det. ”Kan du tänka dig att detta var en väg en gång”, sade husse och pekade på stigen. ”Här har jag kört bil när jag var ung.” Det säger han varje gång vi går där.



EX KOHUS Så småningom övergår den tidigare vägen till en nuvarande väg. Så är vi framme vid Tranås säteri. ”När jag var liten fick jag gå hit och hämta mjölk”, berättar husse och pekar på det stora huset, som en gång för länge sedan innehöll kossor. ”De hade mjölkmaskin”, upplyste husse mig och pekade på den gamla emaljskylten.
”Jag kom ihåg hur mjölkkannans hantag skar in i handen, när jag bad hem den”, fortsatte husse och sökte förgäves mitt medlidande för 60 års gamla sedan länge läkta plågor. Han tycker fortfarande synd om sig själv, varje gång vi passerar kohuset.



LITE TUR Idag när vi kom hem hade jag tur. Jag träffade Sheba och hennes matte. Det var faktiskt extra tur, eftersom hon precis ska till och löpa. Hon luktar så gott och väcker djuriska känslor inombords. Det har jag känt ett tag och det föranledde mig att ta en promenad till Shebas hus i förgår. Det blev lite pinsamt, när husse kom och hämtade mig med bilen. Han var arg, men det är en annan historia.
Istället för att ha kul med Sheba, tvingade husse mig att följa med honom in. Ibland sårar han mina känslor.
När vi har tagit en per definition längre promenad, kort eller lång, får jag ett tuggben när vi kommer in. Husse får en kopp kaffe.



Hej så länge
Sverker

Leg. personlig coach

1 kommentar:

  1. Hon luktar så gott och väcker djuriska känslor inombords. Det har jag känt ett tag och det föranledde mig att ta en promenad till Shebas hus i förgår...

    SvaraRadera