22 januari 2011

Fult språk vid tjurfäktningsarena


Här ser vi Sverker framför en palm. Varför är den bilden med för, undrar ni? Det är helt enkelt så att husse har inte särskilt bra ordning på sina bilder, så det var den enda han hittade. Bilden passar varken till rubriken eller texten, men ni ser ju mig.

Efter tre dagar lämnade vi Medelhavet. Husse snabbade på avfärden.
– Det är bara fånigt att sola, sade min sönderbrända och kräftröda husse från sin plats i det skuggigaste hörnet.


Vi åkte till en stad, som heter Nïmes, där matte hade varit som barn. Det var varmt. Trots hettan skulle vi vara kulturella, men först skulle vi gå på restaurang. Den första timmen i stan ägnade vi dock oss åt att hitta en parkeringsplats. Många trånga gator fanns det. Sen gick vi och åt. Småmattarna Agnes och Mimmi fick spagetti och köttfärssås. Matte, som tycker att hon är för tjock, valde sallad. Husse, som är för tjock, satte i sig en stor entrecote med sås och massa grejer till. Jag fick vatten. Bara vanligt vatten.

Tji tjurfäktning för Sverker
Sen skulle vi se på ett romerskt tempel. Fick lilla Sverker vara kulturell? Nej, jag fick snällt stanna utanför i värmen. De andra var kulturella både länge och väl. Jag passade på att göra några väl utförda markeringar på templet vars attraktionsvärde därmed ökade högst väsentligt.
– Vi ska se amfiteatern från romartiden också, sade matte. Där har jag varit tidigare, tillade hon stolt.
– Där har de tjurfäktning, undervisade hon den intresserade flocken vidare.
Nu började det likna något. Det här ska bli kul. Fäktas med tjurar, det är något för en västgötaspets. Vi traskade på i värmen tills vi kom till ett stort, trasigt, och runt stenhus. Vi gick runt det och kunde på så sätt konstatera att runda hus saknar hörn. När vi äntligen kom till ingången, som låg där vi började gå, läste matte äntligen på skylten:
– Tro inte utan att de (fult ord) har stängt den (fult ord) amfiteatern just idag, bara för att de ska ha någon (fult ord) dansföreställning i kväll.
Så kan det gå; matte fick inte undervisa småmattarna om romersk arkitektur, och jag fick inte jaga tjurar.

Hej så länge
Sverker

leg. kulturminnesmärkemarkerare

1 kommentar:

  1. Tack Sverker! Nu längtar jag dit ännu mera! Jag är lite för tjock så jag tänker äta rejält med mat. Hälsningar Musikanten Ola

    SvaraRadera