15 januari 2015

Vilken rolig och trevlig dag

BALANS Tänk vad roligt det är att få träna balansen när man är ute och går. Min väg består av ett lager tillkörd snö som smälte lite för att sedan frysa. På det lagret kom det sedan regn, som frös. Nu ligger det ett tunt snölager över alltihop. Det gäller att hålla balansen när man går här! Tack Tranås kommun för vägskötseln.

Tänk vad roligt och trevligt det kan vara en del dagar. Idag är en sådan dag. Jag kunde sova länge, eftersom inte solen väckte mig. Det blåser kallt ute, så min päls kommer till användning. Dessutom är skogspromenaden bland stormfällda träd ett riktigt roligt äventyr.

Bara att titta på husse när vi går på min väg är riktigt kul. Han halkar hit och dit. Det är till och med så halt, så att jag har trillat. Då är det väldigt bra att inte ha så långt till marken.
I skogen ligger det träd, det hänger träd och det ligger stora grenar här och där. Det är väldigt roligt, eftersom jag ibland måste söka nya vägar, då min stig kan vara blockerad.
Visst är det skönt att slippa välja i vilken ordning jag ska äta upp min mat. Förr i tiden, i förrgår, var det ett stort bekymmer. Nu har den bördan lyfts från min manke, eftersom julmaten har tagit slut. Vilken tur jag har!
Fast det finns fortfarande risgrynsgröt kvar som jag får fördiska varje dag. Mandeln äter husse alltid upp, men det är ändå ingen som vill ha honom. Det är bra, för då får jag fortsätta att ta hand om den gamle pensionären. Det är roligt.

Hej så länge
Sverker

Leg. tillfälligt positiv

LÄTTARE Vad roligt det är att slippa välja längre. Tidigare, när jag fick både julprinskorv, julköttbullar och julskinka i min mat, var det väldigt svårt att välja vilket jag skulle ta först. Nu rörs kattematen och hundmaten ihop med vatten till en aptitlig sörja. Tack husse att du inte köpte mer korv och köttbullar.

SPÄNNANDE Vad roligt det är att gå under halvfallna träd. Rätt vad det är, så kan de trilla ner säger husse. Det gör skogspromenaden till ett spännande äventyr. Tack stormen Egon för att du halvfällde så många träd i min skog.

KRYPÖVNING Vad roligt det är att vara så kort, så jag kan gå under nedfallna träd. Min husse får minsann kliva över under mycket pustande. Tack stormen Egon för att du gjorde så fina hinder i min skog.

STOPP Vad roligt det är att få söka sig nya vägar i skogen. Ibland kan det bli så att det inte går att krypa eller hoppa över ett nedfallet träd. Då får man göra en ny stig runt om trädet. Tack stormen Egon för att du triggade min upptäckarlusta.

VACKERT Vad roligt det är att passera ett hygge. Finns det något vackrare än ett skogshygge en gråmulen dag i januari? Jag tror inte det. Tack skogsägaren för att du fällde träden och skogsplöjde marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar