27 januari 2015

En varg skjuten i min skog

VARG Att detta är en varg som tittar fram bakom trädet, är det ingen tvekan om. Det kan vara lite svårt att se, men tryck på bilden, så blir den större. Bilden är tagen bara ett par hundra meter från mitt hus.

Att det ilar omkring harar, rådjur och möss i min skog är inget ovanligt. En och annan älg brukar också vara ute och spatsera på den mjuka mossan. Men en varg hemma hos mig – det är sensation! Dessutom lyckades vi skjuta den flera gånger med kameran, så bildbevis finns.

Igår kväll upptäckte husse och jag vargspår på min garageuppfart. Man kan säga att jag hade tur som inte blev uppäten av vargen. Jag hade precis gått där alldeles ensam alldeles nyss.
Husse hade med sig både ficklampa och kamera, så nu började en vargjakt. Vi gav oss den på att fånga vargen på bild. Jag letade på mitt håll och husse på sitt. Ficklampans stråle dansade i den becksvarta natten Och där! Husse såg alldeles tydligt en vargrumpa på vägen, på ungefär samma ställe jag befann mig.
Sedan har vi varit på vargjakt. En ganska ihärdig sådan. På vägen och inne i den djupa och mörka skogen. Husse har sett varg flera gånger. Jag har inte sett vargen någon gång. Det är så det kan vara ibland.
Nu hoppas jag att vargen flyttar in till stan, så jag slipper bli vargfoder.

Hej så länge
Sverker

Leg. vargforskare

VARGSPÅR Visste du inte hur spår efter varg ser ut, så vet du det nu. Mer sensationellt är att de fotograferades på min garageuppfart.

VARGRUMPA I skenet från ficklampan kan du tydligt se en vargrumpa. Det är en varg som är ute och promenerar på min väg i mörkret. Jag undrar om den är på väg att jaga en känguru?

GRYM Detta är nästan en närbild av en varg i min skog. Du ser tydligt de grymma och hungriga ögonen. Ta dig i pass, du vet hur det gick för Rödluvans mormor.

10 kommentarer:

  1. Misstänkt likt västgötavargen Sverker! /Lu

    SvaraRadera
  2. Simon Pudels matte27 januari 2015 kl. 14:45

    Det är mer sensationellt att det finns känguru i Småland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de är ganska vanliga. I alla fall här.

      Radera
  3. Har Sverker börjat att vara i husses barskåp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nykterist redan i ettårsåldern. Innan var jag förtjust i öl, vin och whiskey. Nu håller jag mig till vatten.

      Radera
  4. Detta är den sötaste vargen jag sett någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker också den ser söt ut, men kanske mer manlig.

      Radera
  5. Vad kan inte hända i Tranås!/(E-beth

    SvaraRadera