1 oktober 2013

Min husse är en höstfascist

GRÄNSVAKT Jag tvingas att ligga och vakta gränsen till grannarna, så att inte de räfsar in några löv på min tomt. Nu har det aldrig hänt, men husse påstår att man aldrig kan veta. I går fanns det inte ett enda löv på min sida, men det faller nya hela tiden från mina björkar.

Efter en sommar då min trädgård som vanligt vinner priset som områdets sämst skötta, så kommer husse loss när det blir höst. Då ska det räfsas så att alla som passerar på min väg kan se vilken fin trädgård vi har, jämfört med grannarna.

Nu räfsas det nästan varje dag hemma hos mig. Inte för att det behövs, utan för att det ska vara finare än grannarnas lövbemängda gräsmattor. Detta är ju fullständigt onödigt arbete, som du lätt förstår. Särskilt som det sitter massor med löv kvar i träden som inte ens har funderat på att släppa taget.
– Man vet aldrig, säger husse, det kanske börjar blåsa ordentligt. En riktig nordan skulle sitta bra. Då åker alla löv in till grannarna. Det var vad som hände i oktober 1993.
Husse ser drömmande ut och hoppas på liknande väder snart.
Men vad gör det för skillnad? Snart kommer det snö, och då syns inte löven.

Hej så länge
Sverker

Leg. höstvakt

ÖVERFLÖD Mina björkar ser minsann inte kala ut, fastän de har fyllt gräsmattan med löv ett par omgångar. De löven ska väl förstås också räfsas upp och smygas ut i skogen med.

VINTER Att det kommer blir vinter i år, kan du se på att det finns många rönnbär. Hemma hos mig kommer det bli mycket vinter så räfsandet är alldeles förgäves. När snön kommer kämpar husse med att ha bättre skottat än grannarna.

SOMMARMÖDA Resultatet av husses trädgårdskunnande ser du lätt i denna fönsterlåda. Det är inte ofta man ser så mycket ogräs växa så högt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar