17 september 2013

Mina förberedelser inför vintern

UTSIKT Det kanske inte ser så vackert ut, men jag har i alla fall en ganska bra utsikt. På sommaren är det massa blommor och sly som skymmer sjön för mig. Å andra sidan ser de inte mig.

Hösten är här. Idag var det bara sju grader varmt på morgonen. Därför är det lämpligt att jag berättar om att hösten är här. Jag kan också berätta vad vi har gjort.

När det blir höst ska man ta ner lite buskar och röja bland all sly husse har på min tomt. Fördelen är att jag kan se sjön. Nackdelen är att sjön kan se mig.
Man ska också fylla vedboden. Det är väldigt lämpligt att fylla vedboden med ved. När det sedan är kallt, kan man hämta ved från vedboden, stoppa in några rejäla klampar i kakelugnarna och tända på. Då blir kakelugnarna varma och snart blir det varmt i huset också.
Vinterkläderna ska fram till husse och jag ska odla min vinterpäls.
Snöskyffeln slipper vi ta fram, för den har stått framme hela sommaren. Samma gäller adventsstjärnorna i fönstren. Det är mycket jobb vi sparat där.
Nu kan vi med tillförsikt se fram emot en vinter. På vintern kan man gå på min sjö.

Hej så länge
Sverker

Leg. höstförberedare

RACERHÄCK Så här ser det ut på våren också, men sedan börjar häcken växa igen. Flera centimetrar varje dag. Snart finns det en fin häck. Då kan man smyga ut utan att grannarna ser det. Lucy kissade alltid i häcken.

FULT Här fanns också en häck som nödtorftigt skymde eländet. Nu syns väggen alltför väl. Husse ska tvätta den nästa år. Nästa år är alltid året efter det nuvarande.

ELDNINGSDAGS Att sätta på elvärmen är något husse drar sig för. Inte vill han elda heller, för då går det åt ved. Men idag var måttet rågat. Det blev en brasa i kakelugnen.

FULLT Såväl vedboden som verktygsutrymmet är fullt med ved. Husses trädgårdsredskap har flyttats till ett annat utrymme, där de kan fortsätta att vila sig. Används gör de sällan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar