16 mars 2013

En vit och platt ispromenad

S Ser du vilka fina ”S” jag kan göra i snön på isen. S, som i Sverker – det finaste namnet av alla. S-spår är en färdighet som jag är ganska ensam om!

Om solen skiner och det är ganska varmt och inte blåser det heller, vad kan man göra då? Jo, man kan gå på isen. Detta förutsätter förstås att det finns is och att den är tillräckligt tjock. Idag fanns det is och den var 25 cm tjock. Då kan man köra bil på den, vilket innebär att den håller även för husse.

På sommaren har isen försvunnit (antagligen har den sjunkit), och då får man ta till en båt eller kanot om man ska färdas på sjön. Somliga (=husse och Agnes) tycker att det är roligt att simma. Andra mer förståndiga (=Sverker) uppskattar inte alls det färdsättet.
Men gå på is är kul, men det är rysligt ont om träd och stolpar.

Hej så länge
Sverker

Leg. ispromenerare

ÅNGBÅTSBRYGGA Vilken tur att inte Boxholm II kom ångandes. Då hade jag kanske stått i vägen. Nej, jag tänker inte ta båtens plats.

JORDBÄVNING Om vattnet sjunker, som det har gjort, och det är kallt och varmt och kallt och … , ja, du förstår, då kan det bli en jordbävning. Eller isbävning kanske. I vilket fall som helst spricker isen och det blir det en väldig smäll och så skakar hela huset en stund. Då blir både husse och jag rädda. Husse mest tror jag. Idag tittade vi på sprickan, som gick tvärs över hela sjön.

HÄLSA Kommer det någon och går på isen, så vill jag gärna gå fram och hälsa. Hälsans gåva dyra gåva, som det heter. Små barn får jag inte hälsa på utan lov, vilket är lite dumt. Jag kan nämligen med lätthet slicka dem i ansiktet.

FISKARE Det är alltid kul att se om fiskarna har dragit upp någon storfångst. De hade fått flera decimeterstora abborrar var, så de måste vara väldigt stolta. Abborrarna har nog vuxit minst ett par decimeter innan de kommit hem.

SOMMARSTUGA Snart är jag hemma. Det är i den här lilla sommarstugan som husse och jag får tränga ihop oss i året runt. Mitt sovrum är längst upp till vänster. Agnes bor längst ner i källaren under mig. Mitt emellan finns husets viktigaste rum; köket. Det är där jag får mat och fördiskar.

HINDER Det är alltid samma sak när jag har varit ute på sjön. Det är jobbigt att ta sig upp på land. Idag gick det ganska bra, för det var lutande is längst in så det var inte svårt att hoppa upp. På sommaren om jag har simmat är det inte lätt. Då måste jag klättra på en stege. Dessutom är jag blöt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar