15 mars 2013

En liten ljuspunkt i värdelösa Uppsala

KASST Titta på bilden noggrant. Här kan du tydligt upptäcka vilken värdelös stad Uppsala är. Inga nya fina hus finns det. Och titta på kyrkan. Tre torn? Uppenbarligen har byggherrarna inte kunnat bestämma sig hur många torn det ska vara (rätt svar är ett, som i Tranås). Dessutom tycks de ha varit oense om tornstorleken. ”Vi tar små torn.” ”Nej stora.” ”Nej små.” ”Du kan väl få ett litet ynkligt torn då, men då ska jag ha två stora.” ”Ok då. Men då ska mitt lilla byggas mitt på kyrkan.” Dessutom målar man inte hus i glada färger. Lär av Tranås. Det finns faktiskt kommunalgrått och militärgrönt. Jag skyller också på Uppsala att motljusskyddet syns uppe till vänster.

Uppsala heter den stad som har stulit min Agnes. Därför är staden kass, liksom Toulouse tidigare också var kass. Men även om staden är ful och elak och bebos av studenter som krossar glas på gatorna, så finns det en lite, men ack så betydelsefull, ljuspunkt. Det var min Agnes som visade den för mig.
Hej så länge
Sverker

Leg. tjuvhatare

LYCKA Du tror kanske att det är det duktiga trädet på bilden som är lycka. Ja, visserligen provade jag det till belåtenhet, men titta på skylten ovanför Agnes. Det du!

BÄST Detta är troligen det finaste de har i Uppsala. Lite förnuft och lärdom tycks det ändå finnas i denna intellektuellt uttorkade stad. Sverkerskolan är säkert som en oas i en öken. Sverkerskolan måste vara en riktigt bra skola, det hörs ju på namnet!

6 kommentarer:

  1. Perfekt namn på en skola, Sverker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog det. Jag vet inget som kunde vara bättre.

      Radera
  2. Oj då! Du är ju världsberömd nu, åtminstonde i hela Uppsala.
    Inte illa att få en skola uppkallad efter sig. Så långt kommer nog aldrig jag...../Lotus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har ju en blomma uppkallad efter dig. Och en bil.

      Radera
  3. Det har du ju alldeles rätt i. Får väl sträcka och vifta lite extra med svansen. Önskar dig och husse en go´helg med mycket fördisk./Lotus

    SvaraRadera
  4. Det har du ju alldeles rätt i. Får väl sträcka och vifta lite extra med svansen. Önskar dig och husse en go´helg med mycket fördisk./Lotus

    SvaraRadera