22 mars 2013

Dags för stora påskstädningen

DEKORATIVT Ett tips om hur du ska kunna få även din trängård riktigt dekorativ så här års: ställ en stilig västgötaspets mitt på den av snö täckta gräsmattan. Lägger du dessutom ut lite färgglada mattor, blir det ändå bättre.

Eftersom det är sista fredagen före påsk ojämnt år (=2013), beslöt jag att vi kanske skulle städa huset trots allt.
Hos oss har vi tagit julsångens ord på största allvar (=julen varar än till påska, du vet), så jag beslöt att vi redan skulle ta bort juldekorationerna fastän det är en hel vecka till påsk.


Vi började med att avlägsna adventsljusstakar och adventsstjärnor från dess platser. De har gjort sitt för den här säsongen. De är nu undanstoppade på en säker plats, så vi inte hittar dem när det är dags med lite stämningsljus nästa jul.
Även julduken i stora rummet ansågs ha gjort sitt och förpassades till tvättkorgen. Där får den ligga tills det är dags att ta fram den igen – om det nu blir någon jul nästa år. Det var allt vi hade framme i år, eftersom jag var hos min resursfamilj och husse var i Seattle.

Så var det dags för mattorna. Ut med dem och bred ut dem på det snötäcke som nu kom väl till pass. Sen kommer det roliga. Man ska skutta runt på mattorna och sedan så vänder man på dem. Så får man skutta runt igen. Snöbehandlingen avslutas med att mattorna får pisk av en därför avsedd piska, en så kallad mattpiska.
När man är klar med detta hänger man mattorna på en piskställning, för att gå loss på dem med mattpiskan igen. Som en värdig avslutning borstas de av med en kvast. I snön, där de legat, kan man då se om arbetet har varit förgäves.
Jag hade tänkt berätta hur vi städade inne i huset, men husse fastnade framför en film på tv istället. Nu som först ska han börja dammsuga. Visst är han slö?

Snart är det dags att sprida ut påskdekorationerna i mitt hus. Jag brukar få ett godisägg.
När det blir midsommar ska helst alla kycklingar och påskris vara borta.

Hej så länge
Sverker

Leg. städkoordinator

SMISK Efter du har travat runt på mattorna ska de få smisk. Sen vänder du på dem och lägger dem på en oanvänd snöfläck för att upprepa proceduren. Trav och smisk.

RESULTAT Titta vad fint det blev i snön efter dörrmattan. Så kan det bli när man har hussar som inte torkar av fötterna ordentligt. Jag drar aldrig in någon smuts. Nu är den mödosamt ihopsamlade smutsen ute igen.

LJUSSTAKE Mina besökare har möts av skenet från vackra ljusstake sedan ungefär första advent. Det är farfars gamla ljusstake som han hade i sitt tv-rum, du vet.

ADVENTSSTJÄRNA Bara för att Lasse och Marlene ska ha något vackert att titta på, hänger den i fönstret mot dem. De bor i det röda huset, som du ser lite av på bilden. Där brukar jag få godis ibland.

4 kommentarer:

  1. Min matte tänkte putsa fönstren på sportlovet, men hon var för lat. Jag väntar med spänning på hur det kommer att gå med detta till påsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver inte putsa fönstren. Det är redan gjort. Det gjorde husse strax innan Agnes tog studenten för snart fyra år sedan.

      Radera
  2. En sak är säker - husse skulle inte klara sig i den här världen utan sin Sverker. När Agnes är klar med de där djuren i diket kanske det är dags för fönsterputsning igen./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl fullt möjligt att det kan bli så. Det lär bara vara fyra år kvar, så det kan bli lagom.

      Radera