28 februari 2013

Skyddsmuren uppäten av blått monster

SÄKER Här kunde både husse och jag gå säkert. Murarna på ömse sidan av vägen skyddade oss från skogens hemska djur.

Den skyddsmur som har hållit de vilda djuren utanför min skog är nu borta. Det kom ett monster och bara tuggade i sig alltting. Hur ska det gå nu?

I flera år har vi kunnat promenera omkring fullkomligt säkra hemma hos mig. För flera år sedan lät storbonden bygga upp en skyddsvall av ris, som effektivt stoppade diverse odjur. I somras förstärktes gränsen med en andra mur. Nu kunde vi känna oss väldigt säkra. Men vad händer då?
Jo, här om dagen kom ett blått monster och började äta av riset som så effektivt hade gjort mitt område till en säker idyll. Han gav sig inte förrän allt var uppätit.
Nu bor jag här fullkomligt oskyddad. Det är bara att hoppas att inte djuren upptäcker att muren är borta.

Hej så länge
Sverker

Leg. fortifikationsexpert

MONSTER Jo, den kan se snäll ut på håll, men du skulle se när den åt murar. Titta i den stora blå lådan, så kan du se vad som hände med min mur.

OSÄKER Ja, så här ser det ut nu. Fritt fram för all att attackera husse. Det är tur för honom att han har mig med sig på hans promenader, annars skulle han lätt bli ett offer för rovdjurens käftar.

Dessa djur har inte synts när muren fanns


VARG Under de åren som muren har skyddat oss har jag inte ens sett spåren av vargar. Det är skönt, för jag har hört att de inte är snälla mot hundar.

BJÖRN De björnar som lufsar omkring här har stannat när de kom till muren, kliat sig i huvudet och vänt tillbaka därifrån de kom. Nu får vi se vad som händer när inget stoppar dem.

KROKODIL Alla krokodiler som tagit sig upp ur Svartån mötte ett svårforcerat hinder när de kom till min mur. Det blev till att få krypa tillbaka ner i det smutsiga åvattnet och leva på de fiskar som simmar omkring där. Har de tur kan de fånga en liten val, men här hade de inget att hämta, eftersom de inte kunde ta sig hit.

2 kommentarer:

  1. I am sure that with your brave protection, you and your dad will be safe. Indeed, if I were a monster, knowing that you stood guard, I would find some other place to stalk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hope the beasts are just as wise as you.

      Radera