22 december 2012

Stressigt iför julens ankomst

MÅNGA Ju fler händer, desto större risk för misstag. Exempelvis råkade de stansa ut katter från pepparkaksdegen. Det kunde ju aldrig vara meningen. Vem skulle vilja äta en sådan ful pepparkaka?

Jag fick flera bilder från husse, efter gårdagens lapsus. Det var attan att kattan kom in och störde igen. Men så kan det vara ibland.
Idag ska jag bara berätta lite om de amerikanska julsederna som husse har berättat om.


Ibland, när det är jul till exempel, tar man fram sin receptsamling och blandar till en pepparkaksdeg. Den ska vila ett dygn i kylskåpet, men husse säger att man måste smaka då och då, för att kontrollera att den inte har förstörts. Det är så man gör i USA.
Nästa dag kan man hämta en Evan, en Emily och en husse. Sen sätter man dem att kavla och stansa ut fina pepparkaksfigurer. Det finns även fula pepparkaksfigurer, som du såg igår.
Figurerna läggs på en plåt och enligt en gammal amerikansk tradition kör man in plåten i ugnen i fem minuter.
I Amerika gör man också knäck och kola, men det är mest Davidar som gör de amerikanska godsakerna. Nu fattas det bara att göra lite marsipanfigurer och lite annat innan det kan bli en riktig amerikansk jul.
Hej så länge
Sverker

Leg. julhund

PEPPARKAKSTEAMET Min Evan, min Emily och min husse står och kämpar för att kunna göra en riktig trivsam amerikansk jul. Det gäller att hålla på traditionerna!

KNÄCKDAVID Vid spisen står David och kokar knäck. För att den skulle bli riktigt bra, hade husse med sig sirap från Tranås. Amerikansk sirap förmodar jag. Den kanske inte finns att köpa i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar