24 november 2012

Två svanar sade hej då till sommaren

SOMMARADJÖ För ungefär en vecka sedan var de här två svanarna och den fula ankungen här. De lekte båt, för de åkte in i min hamn och sedan ut igen. I somras fräste de åt mig.

En förmiddag när jag var ute och spatserade i min trädgård, slängde jag en förstulen blick mot min hamn. Minsann, var det inte de dumma svanarna som var där. De har varit här i många år. När husse badar och jag står och skäller upp honom, brukar de komma och fräsa.

Den här gången fräste de inte. Och inte den fula ankungen de hade i släptåg heller. Det kan bero på att jag inte direkt stod på stranden och inte skällde jag heller. Det fanns ju ingen husse eller Agnes i vattnet.
Till min stora glädje och förvåning verkade de lite rädda för mig, fastän jag inte gjorde något. De åkte i alla fall ut från hamnen och långt, långt ut på sjön. Sedan dess har jag inte sett dem.
Var de här för att tala om att sommaren är slut?
Hej så länge
Sverker

Leg. fågelskådare

FLYKT När svanarna och den fula ankungen såg min imponerande gestalt, gav de sig genast iväg. Jag förstår dem, för jag är inte att leka med. Jo förresten, det är nog det jag är. Men jag leker bara med snälla svanar som inte fräser.

TVÄTTPAUS När fjäderfäna kommit, på vad de tyckte, betryggande avstånd, stannade de upp och började tvätta sig. Den smutsiga och ankungen i mitten, borde nog tänka lite mer på sin personliga hygien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar