28 november 2012

Det bästa du kan göra: Flytta till Tranås

STILIGT En stor gran har rests just idag på Tranås stiliga torg. Det är inte många städer som kan ståta med en sådan gran och ett sådant fint fyrkantigt och grisskärt stadshotell.

Jag har läst i tidningen och sett på TV att Tranås har visat framfötterna igen. Den här gången har vi i kommunen öppnat en ”Miniambassad” i Linköping. När folk ser den så tänker de genast: ”Vi flyttar till Tranås!!”
Nu vill jag också dra mitt strå till stacken och locka dig hit.
Mer skattepengar till kommunen betyder kanske att det blir pengar över till snöplogning och gatubelysning hos mig?


Döm om min förvåning idag, när jag upptäckte Tranås kommunalråd på Östgöta-TV. Jag visste inte att han åkte så korta struntsträckor. Det är Kina och så han brukar åka till. Det är därför vi har så våldsam export, just till Kina.
Nu är det meningen att du ska titta på alla bilder. När du har gjort det en eller flera gånger så ska du säga till dina nära och kära:
– Nej men, så trivsamt det ser ut! Vi flyttar till Tranås!
Hej så länge
Sverker

Leg. Tranåsambassadör

VILLOR När du flyttar till Tranås, vill du naturligtvis inte bli uteliggare. Det finns fortfarande, efter fyra år, möjlighet att köpa ett av dessa bensinstationsliknande hus för det facila priset av 3,25 miljoner. Men så är det också på 125 kvm och har utsikt över en campingplats på andra sidan vägen.

HYRA Vill du bo i lägenhet istället, så finns det bostäder att hyra i detta idylliska område. Liksom villorna är dessa hus arkitektoniska fullträffar, för den som älskar LEGO-hus.

KÖPSTAD Tranås är en riktig köpstad. Här kunde du tidigare handla TV-apparater, kameror, datorer och sånt. Är du fiskeintresserad, kunde du handla fiskeredskap innan den butiken slog igen. Men det finns ett Systembolag och en sandlåda.

PARKERING Intervjuoffren som visade upp sig på TV benämnde Tranås som en småstad. Löjligt! I vissa avseende är Tranås minsann som en riktig storstad. Vi har ont om parkeringsplatser och de är väldigt dyra att stå på. Dessutom finns det gott om p-vakter.

SÄKERHETSCENTRUM Vi kan minsann ståta med ett säkerhetscentrum i vår stad. Där finns det ambulanser och brandbilar. Ibland finns det polis också. Sjukhuset kör kontorstid, därav tre ambulanser. Polisen däremot ståtar med att ha öppet varje torsdag 12.00 – 18.00.

NATURSTIG Numera går det knappast att gå i resterna av min skog, men det går alltid att ta en promenad på vattenledningsgatan. Som du ser är det alltid vacker väder i Tranås. Det är som jag brukar säga: ”Det finns inget dåligt väder, bara dålig päls.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar