19 oktober 2012

Husses snålhet riskerar min mentala hälsa

ALERT Ser du min klara blick? Min välformade kropp? Så här ser en ung västgötaspets ut, tror du. Men det är faktiskt jag i somras. Jag är 12 år, men ung i kropp och själ, trots min usla mathållning,

En rubrik i Aftonbladet fångade mig. ”Symtomen avslöjar om din hund är senildement” med underrubriken ” Så vet du om din bästa vän drabbats av senilitet – veterinären berättar”
Ja, vad är det då veterinären Marianne Tornvall särskilt betonar? Jo, att jag ska ha högkvalitativt foder.


I klartext säger den trevliga veterinären att jag ska ha bättre mat än Lucy. Lucy är ung, så det skulle duga gott med extrabilligt torrfoder till henne. Dessutom är hon katt. Men vem är det som får extrabilligt torrfoder hemma hos oss.
Är det husse? Nej!
Är det Lucy? Nej!
Är det stackars Sverker som riskerar att bli senil av billigt torrfoder? Ja!
Här behövs en omedelbar ändring.
Symptomen på senilitet är att hunden gör konstiga saker, har sämre orienteringsförmåga och är mer kontaktsökande.
Det är alldeles klart att jag inte är senil, trots att jag är 12,5 år. Jag gör aldrig konstiga saker och min orienteringsförmåga har aldrig varit bättre. Du skulle bara uppleva hur jag utan att tveka sätter kursen rakt mot min matskål i köket, när jag hör ordet ”mat”.
Apropå mat, så säger veterinären Marianne att det är viktigt att jag får extragoda och extranyttiga måltider. Hon menar nog falukorv.
Att jag skulle vara mer kontaktsökande är rent löjligt. Jag har aldrig varit kontaktsökande. Varför skulle jag vara det? Jag vet visserligen var kontakterna finns i huset, men det är bara husse och min Agnes som sätter i stickpropparna här när de ska ladda sina telefoner eller datorer.
Jodå, jag är aktiv både fysiskt och psykiskt. Annars skulle jag aldrig klara av att ta hand om husse och samtidigt hålla koll på Lucy.
Veterinären tar också upp en annan viktig fråga. Det är maten till ”äldre” hundar. I klartext säger den trevliga veterinären att jag ska ha bättre mat än Lucy. Lucy är ung, så det skulle duga med extrabilligt torrfoder till henne. Men vem är det som får extrabilligt torrfoder hemma hos oss. Jo, det är stackars Sverker. Husse riskerar min psykiska hälsa, hellre än att kosta på mig ett par extra kronor.
Jag vill också tillägga att veterinären helt riktigt betonar att det är viktigt med maten till mig. Den ska vara extragod.
Hej så länge
Sverker

Leg. osenil

SNÅLT Ja, jag har redan ätit upp min snålt tilltagna portion med billigt torrfoder. Lucy har bara börjat äta sin goda burkmat. Hon får massor och dessutom får hon tonfisk. Dyr tonfisk! Klart hon slickar sig om munnen.

AVUNDSVÄRD Det säger jag bara om Zlatan (han som spöade Toulouse, Lucys hemstad) så mig i aktion på fotbollsplanen, så skulle han bli grymt avundsjuk. Du ser väl hur gräset ryker när jag gör en tvärvändning. Du ser att jag är både smart, stark och hittar till bollen.

ORÄTTVIST Jag tänkte att jag skulle visa dig en bild hur det är när vi äter här hemma. Lucy sitter och smörjet kråset med extragod burkmat, hon är bara halvklar. Jag har redan ätit upp min torftiga portion med billigt torrfoder utspätt med kranvatten.

6 kommentarer:

  1. Lite senil tror jag allt att du är, eller om det är husse som upprepar sig lite i dagens inlägg... ;-)))

    SvaraRadera
  2. Hade samma tanke som Simon, men inte kan Sverker vara senil. Säkert något tekniskt som husse sjabblat med, så det blev dubbelt upp./E-beth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Husse kan vara och är senil. Exempelvis kommer han aldrig ihåg hur mycket mat jag behöver.

      Radera
  3. Du måste ha bra gener, Sverker! Jag har nämligen sällan sett någon så stilig och rask hund tidigare, trots de eländiga matransonerna! Du får tala allvar med husse! Han måste lyssna till den kloka veterinären! Jag vill nämligen att du ska fortsätta leva i evighet, för du förgyller verkligen min dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kjersti.
      Att tala med husse är som att tala med en katt. Ingen av dem fattar något, särskilt när det gäller min mat, eller brist på mat är väl riktigare att säga.

      Radera