11 juli 2012

Naturlig så det räcker för ett par månader

BOPLATS Enligt husse, som oftast inte vet något, är detta trillade träd en boplats för massor med insekter. Jaha, hur kul är det på en skala med denna onödiga information? Vill jag se något i förfall, så kan jag bara gå ut i min trädgård.

Idag var jag och min husse väldigt naturliga. Vi tog nämligen en promenad i ett naturresevat, och det är, som framgår av namnet, reserverat för dem som är extra naturliga. Fast jag tycker att det är onaturligt att ha koppel på sig. Det stod det på en skylt att hundar skulle ha. Om katter eller sköldpaddor också skulle vara kopplade stod det inget om.

Ett naturreservat gör man om man inte riktigt orkar ta hand om gräsmattor som ska klippas eller trän som trillar omkull. Min tomt är på god väg att bli ett eget naturreservat.
I de omkullvälta träden ska det bo märkliga skalbaggar och andra lustiga insekter. Varken husse eller jag såg något konstigt.
I de ruttna träden som ännu inte trillat ska det bo stiliga fåglar. Ett par av dem flög förbi, men de såg ut precis som mina skator här hemma. Antagligen sov kattugglorna och sparvhökarna. Inte ens en härmsångare såg vi eller hörde. Det skulle vara ganska roligt annars med en fågel som kunde härma mitt skall.
Fast jag hoppas att hackspettarna var mer framgångsrika i sitt letande efter feta larver som gömmer sig i träden.
Hade det inte varit för alla spår efter andra hundar, hade besöket i naturreservatet varit komplett odugligt. Fast det gav ju lite motion. (Utan koppel dock, eftersom det är onaturligt!)

Hej så länge
Sverker

Leg. naturlig


SPÄNNANDE Tittade jag närmare på det liggande trädet, så kunde jag se att det växte oätlig svamp på det och att det fanns små hål på det. Om man var så liten så man kunde gå in i ett av de små hålen, så skulle man kanske finna en fet, vit och äcklig larv. Mums för en fågel, men inget för mig.

PORTEN Precis där man går in i Ekmarksbergsparken, som naturreservatet heter, så ligger det en gammal marknadsbod som flyttades dit. Hade man kunnat köpa hundgodis i den, hade den ju fyllt en funktion. Men idag gör den ingen nytta alls.

DRÖMSCENARIO Bättre än så här kan det knappas bli för de supernaturliga. (De känns igen på sina gröna Fjällrävenkläder, extradyra kängor och gärna löjliga hattar.) På samma bild kan du nämligen se ett småruttet träd, ett väldigt krokigt och lite mer ruttet träd och ett träd som har trillat omkull. Det är fint det!

FIKA Om man ändå är naturlig i hembygden, så kan det vara lämpligt att fika i Hembygdsparken. Det gjorde inte husse och jag. Husse är snål och dessutom sprang det omkring en kattunge där. Vem vill fika ihop med en katt?

1 kommentar: