11 april 2012

En riktigt misslyckad spindeljakt

BÄCKBLOMMA Om du går till min bäck, så kan du se gula blommor så här års. På sommaren finns det andra gula blommor, men då finns det ingen bäck. Med andra ord; vill du ha kombinationen, så ska du passa på nu.

Tänk att en del dagar är alldeles omöjliga. Idag är en sådan dag. Jag har inte kommit på något vettigt att skriva om. Och klockan bara går. Husse har varit i farfars lägenhet mest hela dagen och stackars Sverker har varit hemma alldeles själv. Det är en sådan dag man får ta till lite spindlar.

Sagt och gjort. Husse och jag gick ut i skogen, för att se hur spindlarna spann sina nät. Tror du vi såg en enda spindel? Mitt entydiga och klara svar på denna fråga är nej. De små djuren är uppenbarligen betydligt latare än vad jag kunnat tro.
Men istället hittade vi tydliga tecken på att våren – och därmed sommaren – är på väg till mig. Trots att husse saboterade vädret genom att lägga på sommardäcken.
Idag får du alltså hålla tillgodo med lite våren-är-på-väg-bilder.

Hej så länge
Sverker

Leg. naturobservatör


BLAD De här skrynkliga sakerna ska bli fina blad när de blir stora. Det tror man knappast nu. De finns på genvägen som går från min väg till kommunalrådsvägen.

ALLERGI De här sakerna kallar husse för allergi. De växer på min tomt och heter egentligen hassel.

RÖDBLAD Husse påstår att dessa röda saker ska bli gröna blad. Vi får väl se hur det blir med det. Jag tror nog att det blir röda blad. Det är sällan husse har rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar