3 februari 2012

Katastrofalt stor jordbävning i Tranås

JORDBÄVNINGSSPRICKA Här kan du se sprickan som orsakades av den stora jordbävningen hemma hos mig. Det är tydligen ett geologiskt oroligt område jag bor i.

PANG!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tvärvaknade. Hela huset skakade till. Alla fönster skallrade och det lät som någon slog i dörrarna.
– Husse hjälp! Det är jordbävning!!
– Det är inget farligt Sverker, det är bara … PANG!!!!!!!!!!! Slutet av meningen försvann då det smällde på nytt.


Att jag som varit så snäll skulle råka ut för något sådant här.
– Somna om nu Sverker, sade husse som låg bredvid mig i min säng. (Det gör han alltid. Han har ingen egen säng.)
– Det är inget farligt, det är bara isen, sade husse lugnande.
Hur kan det vara en jordbävning på isen? Det måste väl vara en isbävning i så fall.
Resten av natten låg jag på helspänn. För att skydda husse låg jag på hans kudde.
På morgonen tog husse med mig på balkongen.
– Ser du sprickan på isen? Det var den som smällde och fick huset att skaka, sade husse till mig.
– Isen spricker när det är stora temperaturskillnader, undervisade han mig vidare.
Säkert tänkte jag. Precis som en spricka i isen kan få huset att dansa.
Det var en jordbävning och sprickan är det synliga beviset på det. Jag hade rätt som vanligt.

Hej så länge
Sverker

Leg. seismolog


FÖRSIKTIGT Först tittade jag bara försiktigt på den förödelsen som jordbävningen hade orsakat på isen. Jag kunde knappast veta om det skulle komma en smäll till.

MODIGT Så småningom intog jag modigt min vanliga utkikspost på balkongen. Det är så jag brukar stå och skälla upp min Agnes och husse om de badar. Det får jag inte göra, men jag vill ju inte riskera att de ska försvinna i vattnet. Jag kunde konstatera att det var en typisk jordbävningsspricka i isen.

1 kommentar:

  1. Sverker, du är allt en riktig Västgötaspets, som har koll på allt i din omgivning!

    SvaraRadera