4 februari 2012

Ännu en misslyckad fågelskådning

MODIGAST Detta är de modigaste fåglarna i vår trädgård. Husse påstår att det är en talgoxe och en blåmes. Naturligtvis har han fel. En oxe ser ut som en tjur och en mes ser ut som husse, eftersom han är en.

Så var det då dags igen. ”Mästerfotografen” husse skulle använda det dyra objektiv han köpte i USA, istället för att köpa korv till mig. Nu skulle minsann fåglarna vid fågelbordet fastna på sensorn i kameran. Naturligtvis misslyckades han igen.

– Titta Sverker, utropade husse förstjust.
– Nu ska jag fotografera. Massor av fåglar har hittat till fågelbordet.
Om nu fåglarna var duktiga att hitta, så var inte husse det. Först skulle han hitta kameran, sen var det minneskortets tur att återfinans. (Ett sådant skulle behövas i husses hjärna.) Det återfanns på sekretären där uppe, jämte stora datorn.
– Vem har lagt det här, sade husse och blängde på mig. Jag räcker inte halvvägs, och det är bara jag och husse här, så jag vet vem som är den skyldige.
– Har du sett telezoomen Sverker? Jag hade den ju igår.
Efter att ha återfunnit det försvunna objektivet, som gömt sig under tidningarna på bordet jämte läsfåtöljen, var husse redo. Fåglarna flockades runt de goda fröerna i automaterna.
En oförsiktig rörelse med gardinen, fick de små liven att flaxa iväg till en i deras tycke säkrare gren. Två stycken små fåglar var de första modiga som återvände till den goda maten. Som belöning fick de fröer och blev dessutom fotograferade.
Men nu kom det två fågelskrämmor och lufsade genom trädgården. Fågelmatstationen tömdes ånyo snabbt på matgäster. Dessutom hade de båda fågelskrämmorna fräckheten att äta av husses buskar.
– Vi går ut och fotograferar fåglar istället. Kom nu Sverker!
Det hade jag inget emot. Jag ville gärna gå ut. Inte bara ville – jag behövde.
Däremot hade alla fåglar något emot att bli förevigade. De höll sig på behörigt avstånd från husse kamera.
– Jag tar en bild av dig istället Sverker, sade husse. Det var det första vettiga han sagt och gjort idag.

Hej så länge
Sverker

Leg. villig fotomodell


FÅGELSKRÄMMOR Dessa två fågelskrämmor kom tågande genom trädgården. Inte nog med att de skrämde alla små hungriga fåglar, de åt upp grenar i trädgården också.

SKATOR I en trädtopp hittade husse två stycken fåglar, som han kallade skator. Lite elakt tycker jag. Jag har hört honom använda skata i nedsättande syfte.

BUSKIGT Den här bilden skulle man kunna ha i tävlingen ”Hitta fågeln”. Varför husse fotograferade massa tis, begriper jag inte. Men det är mycket jag inte begriper när det gäller honom.

VACKERT Det är så här en bild ska se ut. Jag begriper inte varför han jagar runt efter fåglar, när han har ett så stiligt fotoobjekt på nära håll som inte envisas att flyga iväg, så fort en kamera riktas mot honom.

1 kommentar:

  1. Sverker..du är en sann och spetsig förebild..!
    Skulle du inte kunna ingjuta lite hyfs i den bortkollrade Dixie..ja Barbros västgöta..?
    Lider med denna underbara hundpsykolog..som fått en liten stolla till spets..!
    Dina maner skulle säkert imponera på både Dixie o Barbro..!
    P.S
    Din gnistrande vita bröstkorg får snön att blekna
    Tosca the welshterrier.

    SvaraRadera