2 december 2011

Blåsten bildade bästa björken

KRONLÖS Denna fina björk, utan krona, måste ses som skapelsens krona bland björkar. Björkarna du ser till vänster, med kronor, är inte värda en enda krona.

Under sommaren kastade träden skuggor över mig. På hösten trillade alla löv ner på min gräsmatta. Så kom stormen och slet loss massa kvistar, som alla landade på min mark. Men stormen skapade också det perfekta trädet.

Vad har man träd till? Frågan är berättigad med tanke på allt arbete vi ha lagt ner på att räfsa ihop löv och köra det hit och dit. Gräsmattan fick sig en ny arbetsinsats efter stormen.
– Vi måste få bort alla kvistar, Sverker, sade husse.
– De snor in sig i gräsklipparen och även i snöslungan.
Det kommer nog ingen snö, eftersom husse har reparerat snöslungan. De senaste vintrarna med mycket snö, fungerade den inte.
Men visst är det bra med ett träd här och där. Man måste ju kunna markera sitt revir. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade det perfekta trädet som stormen kreerade (=fixade till) på ett hygge som ger följande matematiska formel:
kraftig stam – grenar = inga löv + inga nedtrillade kvistar

Hej så länge
Sverker

Leg. trädmarkerare


FALLANDE Alla små kvistar som du ser här uppe, kommer så småningom att hamna på min gräsmatta. Så även de miljontals löv som i somras missprydde varje liten gren. Löven kommer envist tillbaka varje vår, för att sedan släppa taget på hösten bara för att misspryda min trädgård.

MIKRODEL Bara lite, lite av alla löv som föll i höstas, ligger i denna hög. Lövhögen är ett slags alibi för att bevisa att husse inte alls körde ut massa löv i skogen. Det får man inte. I komposten i den fula lådan, ligger det matrester som jag borde ha fått istället.

FULT Så här ful ser marken ut under några björkar. Så såg vår gräsmatta ut förra året. Det var trädens fel. I år finns knappast ett löv, tack vare mig. Men du kan inte ana, hur mycket vi har jobbat för att få grannare gräsmatta än grannarna.

2 kommentarer:

  1. Ville bara säga att jag är en ny läsare och den här bloggen är verkligen rolig och underbar på alla sätt!

    Förresten känner jag igen mig i problemet med löven. Varje år samma visa. Högarna bara växer sig större. Jag väntar på snön så att den kan täcka allting och ta hand om problemet :)

    SvaraRadera
  2. Välkommen! Tack för ditt beröm. Det är verkligen välförtjänt. Jag hoppas också på snö.

    SvaraRadera