21 november 2011

Här ryker dina skattepengar

SKÄMS Det är klart att jag försöker ta mig in så snabbt som möjligt. Jag vill ju inte direkt skylta med att jag bor i ett tjuv- och skattfuskarnäste. Det syns ju tydligt på skorstensröken. (Förstärkt i Photoshop.)

Det här är inget jag vill föra till torgs egentligen – men nu är det dags att sanningen kommer fram. Min husse är en osolidarisk människa. Till skillnad från Robin Hood stjäl han både från rika och fattiga och behåller också allt själv. Dessutom ägnar han sig åt sina ogärningar varje dag.

Varje morgon gör husse brasor i kakelugnarna. Han har ännu inte förmått sig att sätta på elvärmen i huset, så det är väldigt kallt hos oss.
– Jag tänker inte göda elbolagsdirektörerna, om jag kan undvika, säger han triumferande.
– Jag vill inte heller bidra med fler köp av kol- och kärnkraftsanläggningar i Tyskland.
Vad han inte tänker på är att han också osolidariskt undanhåller stadskassan energiskattepengar och skatt på energiskattepengarna. Hur skulle staten klara sina finanser om alla gjorde så? Skulle det finnas pengar till statsrådens och riksdagsmännens löner, hyresbidrag och pensioner? Icke.
– Grön skatteväxling, fnyser husse i det att han petar in ännu ett par pinnar i brasan.
– Ta från folk på landsbygden och ge till storstadsborna är vad det är. Det är miljöpartiet det.
– Men vi hade ju på elvärmen för ett tag sedan. Då hade vi riktigt skönt, sade jag.
– Då hade vi ju gäster. Agnes från Frankrike, Joan från USA och Per och Janina från Stockholm.
– Och?
– Frankrike drog sig inte för att sänka Rainbow Warrior på Nya Zeeland, USA kan skicka en Drönare till ett house warming party hos oss och Stockholmarna kan sänka pensionerna ytterligare. Personer från de ställena måste behandlas med silkesvantar, om vi inte ska råka illa ut, förtydligade husse.

Så vi eldar vidare. Huvudskälet är dock att husse är smålänning (=våldsamt snål).

Hej så länge
Sverker

Leg. medbrottsling


VARMT Det är sällan det ser ut så här. Kakelugnar eldas med stängda luckor, om du inte visste det. Annars är det ganska skönt att ligga framför brasan en stund.

MEDBROTTSLING Husse tvingar mig att hjälpa till att bära in veden, som huvudsakligen är snodd i skogen. Han är som Fagin i Oliver Twist. Fagin tvingade barn att stjäla, samma sak hemma hos mig. Husse tvingar mig att undanhålla skatt. Det är dags att sanningen kommer fram nu.
Klicka på bilden, om du inte ser den alldeles för stora vedklampen han gav mig.

3 kommentarer:

  1. Hallå Sverker
    Vilken rolig blogg du har:) vår matte läser den varje dag och hon tycker du är så söt/vacker vilket du behagar.Ha det så bra och sluta inte blogga!
    Hälsningar
    Sudden Stisse Armani och Aamos fyra vilda hundar från landet.
    leg.beundrare

    SvaraRadera
  2. Samma fusk här.....tur att man har en bra vinterpäls när det snålas på stugvärmen! / Wi o Lu

    SvaraRadera
  3. Tack för välförtjänt beröm till mig.
    Och till Wi o Lu: vi hämnas sen när det är dags att fälla!

    SvaraRadera