25 september 2011

Pinnen ska bort

EXAKT När man ska lyfta pinnar på båtar måste båtarna ligga på exakt rätt ställe. Det är då det är viktigt att ha en expert närvarande, så båten hamnar rätt. Det är jag som är experten, om du undrade.

Pinnar brukar jag kunna apportera. Pinnen på min resurshusses båt är för tung, så när den ska flyttas hit och dit får husse hjälpa till. Jag fungerar som expert, så allt går som det ska.

När min resurshusse läste i min blogg att min granne Anders hade tagit upp sin båt, så förstod resurshusse att han kanske borde förbereda något liknande.
Min resurshusses båt har en pinne man måste ta av först. (I pinnen hänger man tygbitar och då går båten framåt.) Det är nämligen så att pinnen och båten övervintrar på olika ställen. Så kan det vara i vissa båtfamiljer.
På grund av mina eminenta (=otroliga) kunskaper om båtar och deras handhavande, så gick hela operationen smärtfritt.
Jag undrar hur resurshusse bar sig åt innan jag kunde hjälpa till?

Hej så länge
Sverker

Leg. pinnexpert


MANDOMSPROV Två gånger varje år – en gång på våren och en gång på hösten – utför min resurshusse sitt paradnummer. Han klättrar upp i granpinnen för att sätta fast – eller ta bort – snöret som man hissar pinnar med. Man hissar inte med snöret, men det är det som håller i pinnen för att balansera mot jordens dragningskraft.

MUSKLER För att hissa granpinnar behövs det muskler. Det är därför husse inte hissar, utan det är min resursmatte som får slita med tunggörat. Min resurshusse står och chefar över granpinnen på båten.

VÅGRÄT Nu har den tidigare lodräta pinnen intagit en nästan vågrät position. Jag tycker det hela ser bra ut och jag ger idel lovord till mitt manskap. Man ska vara positiv, så blir de glada. Nu ska bara pinnen köras in i pinnförådet. Där ska den tillbringa vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar